23948sdkhjf

Vigtigt med gode netværk i Østeuropa

Soka Spedition benytter sig kun af lokale vognmænd til transporter i de østeuropæiske lande.

Med mere end 30 års erfaring i transporter til og fra Østeuropa er det stadig den østeuropæiske niche, der er kerneproduktet hos Soka Spedition.

Ifølge direktøren i familievirksomheden er det en stor del af Sokas succes i disse lande, at selskabet benytter sig af troværdige, velkendte og lokale vognmænd, der har erfaring med at udføre transporter i de østeuropæiske lande, hvor der hersker en anden mentalitet.

I disse år har Soka især travlt med transporter til skibsindustrien til og fra blandt andet Polen, Tyrkiet og Rumænien.

 

Flyttet til Aarhus

Soka Spedition blev stiftet i Vojens i 1982, hvor selskabet hurtigt specialiserede sig inden for planlægning af transporter særligt til og fra Østeuropa.

I mere end 30 år blev Soka drevet fra det sønderjyske med medstifter Karen Marie Christensen bag rattet. Efter længere tids kræftsygdom overdrog hun i juli 2015 nøglerne og ansvaret for selskabet til sønnen Søren Schmidt Christensen, der således byttede speditør-jobbet i Aarhus ud med en stilling som direktør i familievirksomheden.

I midten af 2016 mistede Karen Marie Christensen livet til kræft, men allerede inden da besluttede Søren Schmidt Christensen i maj måned at flytte Soka fra lokalerne i Vojens til havnen i Aarhus, hvor selskabet kan komme tættere på nogle af virksomhedens store kunder, der ligeledes holder til i det øst- og midtjyske.

 

Godt gang i Polen

På trods af de triste omstændigheder, der har ramt og forandret familievirksomheden, understreger Søren Schmidt Christensen dog, at det fortsat er transporterne til og fra Østeuropa, der er Sokas kerneprodukt. Det har generationsskiftet ikke ændret på.

- Der er godt gang i den i Østeuropa. Særligt transporter til og fra Polen har vi mange af, og især skibsindustrien trækker en del, siger administrerende direktør i Soka, Søren Schmidt Christensen, og nævner blandt andet stålkonstruktioner, reservedele og kedler som typer af emner, Soka har planlagt transporter af for nylig.

- Der produceres mere og mere i Østeuropa, men Ukraine er stadig et fastfrossent marked. 70-80 procent af vores forretning relaterer sig til Østeuropa – det er en fin andel, og den skal helst ikke blive større, siger Søren Schmidt Christensen, der blandt andet har mere og mere fokus på specialtransporter og kurérforsendelser over hele Europa.

 

Bruger lokale vognmænd

Omkring 90 procent af alle transporter planlagt af Soka foregår med lastbil. Soka har ingen egne biler, og det er heller ikke noget, der overvejes, fortæller Søren Schmidt Christensen:

- Vi har opbygget et godt netværk af transportfirmaer gennem mange år, som vi fortsat vil bruge. Det er også vigtigt for vores omdømme, at vi benytter os af de samme seriøse og troværdige partnere, som vi har gjort i flere år. Særligt i Østeuropa betyder det ekstra meget med de gode netværk, for der er en helt anden mentalitet, og der er mere direkte kundekontakt mellem vognmænd og læsse/lossested, end vi er vant til i Danmark, siger direktøren.

Han tilføjer, at det er vigtigt for Soka at gøre nytte af de lokale vognmænd i Østeuropa:

- Vi benytter os af lokale vognmænd i de respektive lande. Hvis vi kører til Polen, bruger vi polske vognmænd, i Rumænien med rumænske vognmænd, og så videre. Det er ikke det billigste, men så ved man, det fungerer. For de lokale vognmænd er ærekære, og de gør en dyd ud af at gøre et godt stykke arbejde, siger Søren Schmidt Christensen.

Ud over Søren Schmidt Christensen beskæftiger Soka Spedition en administrativ medarbejder og to speditører, hvoraf den sidste nye begyndte per 1. september.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.067