23948sdkhjf

Lastbiler skal have sol

Solceller baner vejen for bedre økonomi og trivsel.

Det er velkendt at mange boligejere gennem de seneste år har etableret solceller på hustage rundt om i Danmark. Det har givet bedre økonomi og renere el for solcelleejerne. Nu er turen kommet til vognmændene.

ITD’s innovationscenter for transport og logistik, ILT, har testet, hvad solceller kan betyde i forhold til forskellige transporter på lastbiler. De to virksomheder, Contino A/S og Frank Nørager & Co. A/S, har deltaget i forsøget, og parterne bag projektet har høstet erfaringer fra de medvirkende biler, der har haft solceller påmonteret til at understøtte bilernes batterier. Erfaringerne fra testene er generelt positive og har sikret en detaljeret viden på området.

- Vi oplever i disse år en rivende teknologisk udvikling af solcellesystemer, der bliver mere og mere effektive, og som efterhånden finder anvendelse i mange forskellige sektorer. Vi har med denne test fulgt op på en række problematikker og forskellige leverandører af solceller for at finde det bedste setup, der kan imødekomme den professionelle vognmands behov. Erfaringerne fra vores test er meget positive, hvad angår økonomi, trivsel og miljø, siger Poul Bruun, innovationsdirektør i ILT.

Mindsker risiko for nedbrud

Testene har blandt andet vist, at solcelleanlægget kan mindske risikoen for nedbrud. Nedbrud og dermed starthjælp er ikke blot dyrt for vognmanden, men medfører oftest også forsinkelser og risiko for at miste en kunde. Det kan måske ikke direkte måles i kroner og øre, men er en væsentlig faktor i transportbranchens hverdag.

- Vi forventer, at solceller i lastbiler bliver mere attraktive i takt med, at priserne og tilbagebetalingstiden for solcelleanlæg og batterier falder. Hertil kommer, at fremtiden vil byde på nye teknologier, hvor lastbiler bliver forsynet med større batterier, så de helt eller delvist kan køre på strøm. Det vil sige, at der vil ikke være behov for at montere ekstra batterier på lastbiler, siger Poul Bruun.

Rapporten skitserer også de udfordringer testene mødte i forhold til at få monteret solcellerne ordentligt på bilerne, og testene peger også på, at der er visse typer transporter og vognopbygninger, hvor solceller passer bedre og hvor investeringen er bedre end andre.

Videreudvikling

- Vi har indhentet vigtigt viden til at videreudvikle på området. Et af de steder, hvor forsøget mødte udfordringer, var i forhold til fastmonteringen af solcellerne. I forhold til et sikkerhedsmæssigt aspekt er det vigtigt, at solcellerne ikke ryster sig løs under kørsel, og her blev der arbejdet på at finde en brugbar løsning, der sikrer fastmonteringen, og at solcellepanelerne fastholder den mest optimale vinkel for at fange solens stråler, siger Poul Bruun.

Partnere i projektet

ILT’s solcellerapport bygger på testforløb gennemført hos transportvirksomhederne Frank Nørager & Co. A/S og Contino A/S i samarbejde med teknologileverandørerne Sundrive ApS, UnatSolar Ltd. og MAN Last og Bus A/S. Testen hos Frank Nørager & Co. A/S er gennemført med støtte fra Trafik- og Byggestyrelsen som led i projektet ”Mere effektive godstransporter og bedre miljø”.

Transport Tidende på mobilen:

Download Transport Tidendes gratis app i App Store eller Google Play

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079