23948sdkhjf

Forældre skal vide mere om erhvervsuddannelser

Ny kampagne sættes i gang.

Den Regionale Ungeenhed lancerer i samarbejde med alle regioner og en række andre samarbejdspartnere en ny kampagne, hvor fokus er at klæde forældre bedre på, så de kan præsentere deres børn for de mange muligheder der gemmer sig blandt de mange erhvervsuddannelser.

At vi i Danmark kommer til at mangle tusindvis af faglærte, hvis det nuværende uddannelsesmønster fortsætter, er efterhånden almindelig kendt, og det er denne udvikling kampagnen har til hensigt at bremse. Kampagnen vil sikre, at erhvervsuddannelserne bliver en del af samtalen, når forældre snakker uddannelse med deres børn, og man håber på at forældre får lyst til at søge mere viden hos vejledere og deltage ved erhvervsskolernes åbent hus arrangementer.

 

Forældre skal få øje på alternativer

Kampagnen er af flere årsager målrettet forældre. For det første fordi flere undersøgelser viser, at forældre spiller en meget vigtig rolle i de unges uddannelsesvalg. For det andet, fordi undersøgelser viser, at flertallet af forældre bliver ved med at rådgive deres børn til at vælge gymnasiet, fordi de opfatter det som den vej, der giver flest muligheder.

Mange forældre ved ikke særlig meget om erhvervsuddannelserne og har en række fordomme knyttet til erhvervsuddannelserne. Derfor undersøger de heller ikke altid alternativer til studenterhuen. Dette afspejler sig meget tydeligt i søgemønsteret til ungdomsuddannelser, hvor tre fjerdedele af de unge har det almene gymnasium som første prioritet.

Transport Tidende på mobilen:

Download Transport Tidendes gratis app i App Store eller Google Play

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111