Tætte forbindelser til Østeuropa
East Logistics i Nykøbing Falster udvidede 1. september medarbejderstaben markant, da medarbejderne fra Blue Water Shippings afdeling i Rødbyhavn flyttede ind på adressen Frankrigsvej 7 i Nykøbing Falsters sydlige udkant.
Dermed beskæftiger East Logistics nu 17 mennesker.
Som navnet røber har East Logistics specialiseret sig i Østeuropa. Overtagelsen af aktiviteterne fra Blue Water Shippings afdeling i Rødbyhavn har udvidet East Logistics europæiske netværk mod vest, da de nye medarbejdere primært har fokuseret på transporter mellem Norden og Tyskland, Benelux og Frankrig.
- Opkøbet udvider og supplerer East Logistics eksisterende netværk, så jeg forventer bestemt vi kan hente positive synergieffekter, siger Jan Koch, 59, der stiftede East Logistics i 2000.
Han havde i en lang årrække arbejdet hos Leman i København med fokus for transporter til og fra Østeuropa.
Gazelle-virksomhed
- Jeg blev træt af, at pendle ind til København og retur hver dag. Da jeg kunne udføre de samme opgaver her med en telefax og telefon, så var det et tiltrækkende alternativ at starte egen virksomhed, fortæller Jan Koch.
Det blev starten til en succes, hvor East Logistics allerede i 2005 blev kåret som gazellevirksomhed af dagbladet Børsen. Det gentog sig i øvrigt året efter.
East Logistics har i dag ud over hovedkontoret i Nykøbing Falster egne kontorer i Berlin, Polen og Litauen.
Dertil kommer at Jan Koch ejer 40 procent af aktierne i det tjekkiske selskab TransConsult i Prag, som Jan Koch har været med til at stifte sammen med gamle forretningsforbindelser.
- Mange af de vi samarbejder med i dag i Østeuropa, har jeg samarbejdet med helt tilbage før murens fald. Nogen af dem jeg kendte i Prag havde lyst til at starte egen virksomhed og de havde en ekspertise – blandt andet på Norge og Sverige – som jeg gerne ville satse på, fortæller Jan Koch.
Selv om TransConsult er en tæt samarbejdspartner, så er det tjekkiske selskab også en konkurrent..
East Logistics tilbyder transport- og logistikløsninger til og fra praktisk taget alle lande i Østeuropa – herunder flere tidligere Sovjetrepublikker. Det store russiske marked er dog ikke prioriteret.
- Da vi ikke har aktiviteter på Rusland, så er vi ikke ramt af den nuværende krise og de sanktioner, der er indført. Da Ruslands økonomi dykkede i nullerne, var jeg også glad for vi ikke havde noget i klemme, fortæller Jan Koch.
Cross Trade
East Logistics tilbyder logistikløsninger på vej, skib og fly. Virksomheden har ikke bare kunder på destinationer mellem Østeuropa og Danmark/Norden. Falster-virksomheden er også aktive på cross-trade destinationer mellem Østeuropa og vesteuropæiske lande som Tyskland, Benelux, Frankrig og Storbritannien.
- Det giver god mening for mange af vores Norden-Østeuropa-kunder, at anvende vores netværk mellem Østeuropa og Vesteuropa. Vi kender dem og deres behov, så det er naturligt at de også henvender sig til os, når de har brug for øst-vest-transporter, siger Jan Kochs datter Natacha Koch, der er transport manager i East Logistics.
- Vi kan også typisk en bedre dialog med kunden, fordi vi ikke er så store. Kunden har én fast kontakt her hos os, fortæller Natacha Koch.
- Vi udfører også rigtigt mange opgaver for de store speditionsvirksomheder, der betragter os som en neutral partner, fordi vi ikke konkurrerer med dem om deres kernekunder, der typisk er større virksomheder, siger Natacha Koch.
Generationsskifte
Hun er ved at blive kørt i stilling til at overtage faderens virksomhed. Natacha Koch, 30, kom efter handelsskolen i speditørlære hos Leman i København. Efter læretiden var overstået har hun arbejdet hos Blue Water Shipping og senest hos Rederiet Norden i Hellerup. I 2012 vendte hun tilbage til Falster og faderens virksomhed.
- Et generationsskifte skal jo startes i god tid. Jeg lovede fra start Natacha, at jeg ikke ville blive sur, hvis hun fandt ud af det ikke var hende. Men nu har hun købt hus hernede sammen med sin mand – der kommer fra Amager – så det ser ud til at de bliver hernede, siger Jan Koch.
Lokalt forankret
Om overtagelsen af medarbejderne fra Blue Water Shippings afdeling i Rødby Havn siger Natacha Koch:
- Vi så det ikke bare som en mulighed for at udvide vores netværk. Det var også en mulighed for at bevare den speditør-ekspertise, der er på Lolland-Falster hernede.
East Logistics investerer også aktivt i opbygningen af fremtidens speditører.
- Vi har fire speditørelever her, hvor en snart er færdiguddannet. Det er vigtigt, at vi selv uddanner speditører, fordi vi ser os selv som en lokal arbejdsplads mange år ud i fremtiden. Derfor satser vi også på at beholde de speditørelever vi uddanner, fordi det er forudsætningen for virksomhedens fremtid og vækstmuligheder, siger Natacha Koch.
Hverken hun eller faderen tvivler på, der også vil være plads til mindre speditionsvirksomheder i fremtiden.
- Der vil altid være plads til mindre speditionsvirksomheder som vores, fordi vi bedre kan matche mindre im- og eksporterende virksomheders behov. Vi fokuserer på det vi er gode til, og vi kan huske kunden og hans behov.
Natacha Koch:
- Vi oplever tit, at kunder der har valgt et større speditør, fordi de kunne få udført opgaverne billigere, vender tilbage til os. En besparelse på papiret nytter ikke, hvis kunden skal bruge en masse kræfter på at rede eventuelle forviklinger ud, der opstår fordi den nye speditør ikke kender kundens behov.
Billedtekster:
East Logistics har hovedsæde i Nykøbing Falsters sydlige udkant.
Natacha Koch, 30, køres i stilling til at overtage faderen Jan Kochs virksomhed.