Skibsmæglere i rekrutteringsklemme
Danmarks Skibsmæglerforening afholdt sit Årsmøde og Generalforsamling i Aarhus den 16-09-2016.
Årsmødet bestod af 2 Workshops, hvor morgenens første Workshop havde det altid aktuelle emne om uddannelser og rekruttering, som tema.
Til at præsentere seneste status omkring erhvervsskoleuddannelserne, havde brancheorganisationen inviteret Charlotte Bjerre fra Rybners og Kim Bo Skøtt fra Erhvervsakademi Sydvest.
Til at give et bud på erhvervslivets udfordringer med uddannelse og rekruttering, var Steffen Dalgaard fra Shipping.dk i panelet.
Kort læretid
Fokus var på den nye 2 årige erhvervsskoleuddannelse, kaldet EUX, hvor skolerne i oplægget var bedt om at komme med praktiske eksempler og forventning til uddannelsen og de studerendes niveau.
Skibsmæglerforeningens medlemmer udtrykte betydelig bekymring for, at man fra 2020 ikke længere vil kunne tilbyde gymnasialt uddannede 2 års læretid, men kun må have gymnasialt uddannede i lære i ét år.
- Det er en uholdbar situation for erhvervslivet, at en væsentlig ”fødekilde” til elevrekrutteringen, på denne måde udelukkes som kandidater til shippingvirksomhederne fra 2020, og dette er et arbejdspunkt for Skibsmæglerforeningen at følge op på”, sagde formand for Skibsmæglerforeningens bestyrelse, Tonny Dalhøj Paulsen.
- Skibsmæglerforeningen ønsker ikke at udelukke den nye 2 årige EUX uddannelse, men vi er en branche hvor modenhed og faglige kompetencer på de sværeste niveauer er påkrævet, som f.eks. matematik og sprog på A-niveau, og vi har derfor betænkeligheder ved niveauet med EUX ift. vor branche, fortsatte Tonny Dalhøj Paulsen. Der skal foretages en evaluering af Erhvervsskolereformen i 2019.
Vækstteam
Regeringens nuværende Blå Vækstteam, har netop kompetencer som et af sine fokusområder, og Skibsmæglerforeningen håber at Vækstteamet også ser på erhvervsuddannelserne, således at vi får diskussionen om de gymnasialt uddannede med i det videre arbejde.
Årsmødets anden Workshop var en diskussion om de aktuelle erhvervspolitiske sager omkring Havneloven, Besætningsskifte, SafeSeaNet og den nye EU toldkodeks (EUTK), og Skibsmæglerforeningen fik værdifulde input til det videre arbejde.
På Generalforsamlingen kunne Tonny Dalhøj Paulsen berette om foreningens arbejde på fokusområderne i det forgangne år, samt give eksempler på vort samarbejde med de forskellige myndigheder og andre interesseorganisationer.
- Ved at kombinere dialogen med lydhørhed overfor hinandens synspunkter, samt søge praktiske løsningsforslag, lykkedes man f.eks. at få en smidig overgang til de nye regler omkring containervejning af pakkede containere, også kaldet ”Verified Gross Mass” (VGM), berettede Tonny Dalhøj Paulsen.
Alle genvalgt
På valg til bestyrelsen var Tonny Dalhøj Paulsen/Futura Shipping & Invest, Jan Timmermann/Penta Shipping Group og Ronnie Hulstrøm/Baltic Shipping Group, som alle modtog genvalg. Endvidere var der nyvalg af Steen Gliese Pedersen/Lysander Shipping.
Danmarks Skibsmæglerforening:
Danmarks Skibsmæglerforening (DS) er brancheforening for Skibsmæglere, Linieagenter, Skibsklarerings- og Befragtningsvirksomheder, Køb- og Salgsmæglere, Operatørvirksomheder samt Ship Management firmaer.
DS har 112 medlemmer der beskæftiger flere tusinde medarbejdere både direkte og indirekte, med en valutaindtjenende milliard omsætning til gavn for Danmarks nationaløkonomi. Vore medlemmer forbinder im- og eksportører med omverdenen. DS er en aktiv del af det Blå Danmark.
--
Transport Tidende på iPhone:
Download Transport Tidendes gratis app i App Store eller Google Play