23948sdkhjf

HH-færger på batterier

HH Ferries Group forbereder overgang til batteridrift.

Færgerne Tycho Brahe og Aurora skal på værft i Landskrona fra den 5. september og til 1. oktober 2016 som led i den normale vedligeholdelse.

Tycho Brahe forlader overfarten søndag den 4. september om aftenen og vil være i trafik igen lørdag den 17. september 2016. Derefter går Aurora på værft for at komme tilbage i trafik igen lørdag den 1. oktober 2016.

Mercandia VIII, som gennem en del af 2016 har været chartret ud, er netop kommet tilbage til overfarten og skal afløse Tycho Brahe og Aurora under deres værftsophold.

- Med den positive udvikling, vi har i trafikken, er det vigtigt for os at fastholde den høje regularitet med præcise afgange hvert kvarter gennem det meste af døgnet. Derfor har vi besluttet at indsætte Mercandia VIII mellem Helsingør og Helsingborg, mens først Tycho Brahe og siden Aurora er på værft, siger adm. direktør Henrik Rørbæk, HH Ferries Group.

Det betyder, at sejladsen med fire færger opretholdes i fuldstændig samme sejlplan som i september året før; det vil sige ca. 4.000 ture mellem Helsingør og Helsingborg.

Værftsopholdet tjener et ekstra formål, idet der udføres vigtige forberedelser til den endelige installation af batterier på færgerne i henholdsvis maj og oktober måned 2017. De arbejder, der udføres nu, skaber grundlaget for en så smidig og effektiv konvertering som mulig.

- Processen med at installere batterier til fremdrift tager nu konkret form, når de første fysiske arbejder sættes i gang i næste uge. Vi ser frem til at indføre batteridrift som det første rederi i verden med en så højintensiv fartplan. De reducerede emissioner som følge af konverteringen vil påvirke miljøet positivt i hele Øresundsregionen, siger Henrik Rørbæk.

Det er en del af HH Ferries Groups strategi at satse på tiltag, der forbedrer miljøet. Færgerne mellem Helsingør og Helsingborg har siden 2007 opfyldt de emissionskrav, som blev indført den 1. januar 2015. Med installation af batterier reduceres emissionerne markant i forhold til de nuværende regler for udledning.

Ombygningen af de to færger er den største enkeltstående projektinvestering i virksomhedens historie og forventes at udgøre næsten SEK 300 mio. INEA, som er EU’s forvaltningsorgan for innovation og netværk, har valgt at støtte projektet med ca. SEK 120 mio.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109