23948sdkhjf

Snydere straffes kontant

Nu falder der skærpede bøder for at gentage vejsnyd.

Skat er nu klar med retningslinjer, der udmønter Folketingets oprindelige ønske om en gentagelsesvirkning ved snyd med vejbenyttelsesafgiften.

Det sker, efter at DTL det seneste halvandet år har presset på for at skabe lige konkurrenceforhold, når udenlandske vognmænd ikke betaler det, de skal ved kørsel i Danmark.

Retningslinjerne betyder nemlig, at særligt udenlandske vognmænd, der skal betale for brug af danske veje, nu endelig får konsekvenserne at mærke, hvis man gentagne gange undlader at betale afgiften. Danske Vognmænd får som bekendt trukket afgiften automatisk hvert år sammen med vægtafgiften.

Konsekvensen er, at førstegangstilfælde straffes med 2.500 kr. i bøde, mens efterfølgende gentagelser for hvert tilfælde hæver bøden med 2.500 kr. – indtil bødeniveauet når 15.000 kr. Gentagelsesvirkningen er to år fra sidste forseelse. Strafansvaret pålægges alene vognmanden og altså ikke chaufføren.

Konstant pres

DTL’s erhvervspolitiske chef Ove Holm hilser de længe ventede retningslinjer velkommen.

-Vi har jævnligt spurgt til, hvornår man havde tænkt sig at gøre Folketingets ønske om en gentagelsesvirkning for vejsnyd til virkelighed. Det har også fået folketingsmedlemmer op af stolen - blandt andre Karsten Hønge fra SF har presset på. Nu er det altså resulteret i de ønskede retningslinjer fra SKAT, som vi er tilfredse med.

Retningslinjerne vil tage udgangspunkt i de 2.500 kr. i bøde for den første overtrædelse, som fremgår af lovændringen af lov om vejbenyttelsesafgift, der trådte i kraft den 1. januar 2015. Loven gennemførte de nødvendige konsekvensændringer efter afskaffelsen af papirbeviset, der blev erstattet af en fælles, central registrering af afgiftsbetalingen.

Men administrationen af gentagelsesvirkningen, som Folketinget også ønskede, har altså ikke kunnet lade sig gøre, før SKAT udsender en retningslinjer om det. Derfor kunne adskillige udenlandske vognmænd køre højre om og komme af sted med at undlade betaling flere gange i træk – uden de stod til ansvar for gentagelserne.

Har betydning for konkurrencen

Ove Holm:

-DTL  har tidligere vurderet, at udenlandske vognmænds undladelse af at betale vejbenyttelsesafgiften som minimum unddrager den danske stat for 20 mio kr. årligt. Med den stigning i tilstedeværelsen af udenlandske lastbiler i landet de senere år er jeg ikke i tvivl om, at dette tal er betydeligt højere – også når man tænker på den manglende konsekvens for gentagelser op til nu.

-Det kan lyde af lidt i nogles ører. Men når man tænker på den knivskarpe konkurrence, som særligt østeuropæiske vognmænd bevirker ved nærmest permanent tilstedeværelse i Danmark og dertil hørende øget cabotagekørsel og tredjelandskørsel – så har det en stor betydning for de danske vognmænd, at man kommer efter de hyppige snydere.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078