Brug for flere eller større rastepladser
Stort set alle rastepladser langs det danske motorvejsnet er helt fyldt op med lastbiler, og der er gedigne ulovligheder på alle til- og frakørselsramper det meste af weekenden. Det sætter de eksisterende forhold på rastepladserne under pres:
- Når der pludseligt er dobbelt så mange lastbiler på og omkring en rasteplads, end den er beregnet til, så skal det jo gå galt, forklarer Anders Jessen, der er chefkonsulent i ITD.
-For ud over for få faciliteter er nogle chauffører tvunget til at parkere uden for pladserne, hvor der så ikke er de fornødne faciliteter:
Skidt for alle
- Det er skidt for både chauffører, branche og den danske befolkning, at tingene ikke er i orden, for det er ikke kun lastbilchauffører, der bruger vejenes faciliteter, vurderer Anders Jessen og fastslår, at en udbygning af rastepladserne kunne fjerne en lang række af de problemer, der er i dag.
Der er dog glæde hos ITD over udviklingstakterne hos Vejdirektoratet, der i øjeblikket i samarbejde med branchen er ved at finde løsninger på pladsproblematikkerne. Det kan både være teknologiske løsninger såvel som grusudbygning af de allerede eksisterende områder.
Mere af det gode
Hos ITD er der også ros til ministeren for at gå proaktivt ind i debatten om rene toiletter:
- Vi er meget tilfredse med ministerens udspil om at lave en plan for forbedringer af de danske rastepladser, siger Anders Jessen og forklarer, at man blandt andet kan skue mod forholdene i Tyskland:
– I Tyskland er der betalingsordninger, som dækker omkostningerne for en hyppig og nødvendig renholdelse, og vi kan jo alle se, at der stort set altid er rent og pænt på de toiletter, udtaler Anders Jessen.
De foreløbige erfaringer fra betalingstoiletterne ved Hylkedal Vest nær Kolding er også umiddelbart gode, så ITD har ingen principielle problemer med brugerbetaling på toiletterne.