Øget luftfragtskonkurrence på Kina-Europa-ruter
Luftfragtsmarkedet ind og ud af Kina har længe været blandt de mest lukrative i verden. Det har traditionelt været et marked domineret af udenlandske luftfartsselskaber. Men nu er den virkelighed under udfordring.
Det skriver Cargo Forwarder Global.
China Postal Airlines er i gang med at udvide flåden af fragtfly markant – herunder med Boeing 757F fly.
Samtidig er der flere kinesiske flyselskaber som investerer i wide-body passagerfly, hvoraf en del ventes indsat på oversøiske ruter. Det vil også øge luftfragtskapaciteten på en række destinationer og skabe øget konkurrence.
CAPA Centre for Aviation har fremlagt statistikker, der viser at de i dag 10 kinesiske luftfartselskaber, der operere wide-body passagerfly i de kommende år vil få selskab af yderligere syv. En del af kapaciteten vil blive indsat på indenrigsruter i Kina, men en væsentlig andel ventes indsat på oversøiske ruter.
Dermed kan de luftfarts- og luftfragtsselskaber, der i dag flyver oversøiske ruter til og fra Kina imødese skærpet konkurrence om passagerer og luftfragt.