El-drevet Mercedes-Benz-lastvogn
Mercedes-Benz har præsenteret selskabets første fuldt eldrevne lastvogn Urban eTruck. Lastvognen er målrettet distributionssegmentet og har en totalvægt på 26 tons.
Rækkevidden er ifølge lastvognsproducenten op til 200 kilometer, samtidig med at lastekapaciteten angiveligt kan sammenlignes med en tilsvarende dieseldrevet lastvogn.
Vognmænd med elektriske flådeambitioner kommer dog til at væbne sig med tålmodighed. Den første Urban eTruck kan først leveres i starten af næste årti – altså om 4-5 år.
Ifølge Mercedes-Benz, så er el-drevne distributionslastvogne nu på vej til at blive et reelt alternativ, fordi prisen for den elektriske drivlinje – ikke mindst de dyre lithium-ion-batterier – er på vej ned i et acceptabelt niveau.
- Elektriske drivlinjer har hidtil kun fundet ekstremt begrænset anvendelse på lastvogne. Men nu er omkostninger, ydelse og oplade-tider inde i en så hurtig udvikling, at distributionsmarkedet står over får et trend-skifte – tiden er moden til eldrevne lastbiler, siger Dr. Wolfgang Bernhard, der er ansvarlig for lastvogne og busser i Daimler-koncernens ledelse.
Øget egenvægt
eTruck er tilsyneladende baseret på Mercedes-Benz 3-akslede distributionslastvogn Atego. Drivlinjen består af to el-motorer – en på hvert hjul på den tredje aksel. Batteri-pakken består af op til tre lithium-ion batteri-moduler, der er monteret i en kollisionssikret konstruktion i lastvognens chassisramme.
Batteripakkerne har en samlet kapacitet på 212 kWh, hvilket rækker til op til 200 kilometers kørsel på én opladning. En fuld opladning tager et sted mellem to og tre timer ifølge Mercedes Benz.
Skrotningen af den konventionelle drivlinje har slanket lastvognen med 2,7 tons egenvægt. Men da batteripakken alene vejer 2,5 tons og de øvrige elementer i den eldrevne drivlinje vejer 1,9 tons, så er egenvægten øget med omkring 1,7 tons.