Pirater stadig et problem
Globalt set er truslen fra pirater den laveste i to årtier. Men handelsskibe oplever alligevel stigende problemer i Vestafrika, viser ny rapport.
Der er blevet længere og længere mellem, at handelsskibe bliver angrebet af pirater, viser en ny rapport fra International Maritime Bureau (IMB) under det internationale handelskammer, International Chamber of Commerce.
Det skriver Danmarks Rederiforening.
I første halvår af 2016 har IMB registreret 98 episoder med pirater, hvilket dækker over 72 skibe der er blevet boret, fem skibe der er blevet kapret, 12 skibe der er blevet forsøgt angrebet, og ni skibe der er blevet beskudt.
Antallet af episoder er ifølge IMB det laveste siden 1995. Men den positive tendens er ikke entydig ifølge leder af IMB, Pottengal Mukundan.
- Faldet i globalt pirateri er opmuntrende nyheder. To afgørende faktorer er de seneste forbedringer omkring Indonesien og den fortsatte afskrækkelse af somaliske pirater. Men skibe skal fortsat være på vagt, opretholde sikkerheden og rapportere alle angreb, da truslen fra pirater stadig er til stede, specielt ud for Somalia og i Guineabugten, siger Pottengal Mukundan i en pressemeddelelse.
Nigeria nyt hotspot
Grundet en mangesidet indsats fra både myndigheder og rederier er det flere år siden, at et handelsskib er blevet kapret af somaliske pirater. Men i Vestafrika er pirateritruslen en stor og voksende udfordring, hvilket den halvårlige IMB-rapport understreger. Alene antallet er kidnapninger er her mere end fordoblet fra 10 i første halvår af 2015 til 24 i de første seks måneder af 2016.
I Danmarks Rederiforening nikkes der genkendende til udfordringen med pirater ud for Vestafrika.
- Pirateriet i Guineabugten er en stigende udfordring for handelsskibe og deres besætninger. Der er tale om svært bevæbnede og skruppelløse kriminelle, der tæsker, kidnapper og endda ind i mellem dræber besætningsmedlemmer. Det er en alvor bekymring for danske rederier, der har 11 pct. af deres aktiviteter i Afrika, siger adm. direktør i Danmarks Rederiforening, Anne H. Steffensen.