23948sdkhjf

EU-krav til lastbilers CO2-udledning

Lastbiler skal køre længere på literen i fremtiden.

Indførelsen af Euro III, Euro IV, Euro V og den nuværende Euro VI emissionsstandard for lastvognsmotorer har reduceret udledningen af sundhedsskadelige stoffer med mere end 90 procent. Til gengæld har lastvognenes brændstofeffektivitet – altså evnen til at køre flest mulig kilometer på en liter diesel – stået noget i stampe.

Det vil EU lave om på i fremtiden. I Europa Kommissionens klimastrategi for transportsektoren lægges der nu op til, at der skal stilles konkrete krav til brændstofforbruget i lastvogne og busser. Samtidig vil EU investere i udviklingen af teknologi, der kan begrænse udledningen af CO2 fra de tunge køretøjer.

Ifølge EU står lastvogne og busser for omkring en fjerdedel af vejtransportens CO2 udledning. Det er omkring en femtedel af Europas samlede CO2-udledning.

Ifølge ing.dk, så har brændstofeffektiviteten ikke udviklet sig nævneværdigt på europæiske lastvogne i de seneste 13 år. I USA, hvor myndighederne også har stillet krav til lastbilernes brændstofforbrug, er udviklingen anderledes positiv.

Europa Kommissionen har endnu ikke sat tal på, hvor meget brændstofeffektiviteten skal forbedres, men ventes at fremsætte et konkret forslag over for Europa Parlamentet og EU’s medlemslande.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063