23948sdkhjf

Løft til 112-app

Rigspolitiet annoncerer forbedret alarm-app.

Flere end 800.000 danskere her downloadet Rigspolitiets 112-app, der gør det let for borgere med en smartphone i lommen, at slå alarm når uheldet er ude.

Nu er en forbedret udgave, der er optimeret til bedre at håndtere situationer, hvor mobildækningen er nedsat, klar til download.

Det betyder, at beredskabet i flere tilfælde får lettere ved at komme hurtigt frem til ulykkesstedet.

Med de nye opdateringer af 112 app’en sender app’en som det første GPS-positionen til alarmcentralen, i sekundet inden opkaldet stilles igennem. Det betyder, at alarmcentralen nu i flere tilfælde, hvor der er nedsat mobildækning, kan sende redningsfolk afsted, samtidig med at de taler med dig om, hvad der er sket.

- Når der er sket en ulykke, er det vigtigt, at alarmcentralen hurtigt kan sende redningsfolkene frem til det rigtige sted. Det kan 112-app’en hjælpe med, siger energi-, forsynings- og klimaministeren, Lars Chr. Lilleholt.

Dobbelttjek

Selvom du bruger 112-app’en, vil du opleve, at alarmcentralen dobbelttjekker din position, ved at spørge, hvor du befinder dig. 112-app’en giver med andre ord en ekstra service i de tilfælde, hvor positionen kommer frem. Og app’en er heller ikke en erstatning for samtalen med alarmoperatøren om, hvad der er sket.

- Det er en kæmpe hjælp for 112-alarmcentralen, når vi kan få en næsten præcis stedangivelse overført samtidig med samtalen. Derfor er vi meget glade for, at så mange har taget app’en til sig, og jeg kan kun anbefale, at folk downloader den, siger Steen Herlev Larsen, leder af 112-enheden.

112-app’en er udviklet i et samarbejde mellem Rigspolitiet, Hovedstadens Beredskab og Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering. Udviklingen og opdateringen af app’en er støttet af TrygFonden med i alt ca. 1,5 millioner kroner.

- 112-app’en er et godt eksempel på, at offentlige myndigheder i fællesskab kan udvikle intelligente løsninger, der kommer borgerne til gode. Jeg er glad for, at TrygFonden og Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet har kunnet hjælpe beredskabet i gang med udvikling af en 112-app, der gør konkret gavn for nødstedte borgere og beredskabet, siger Lars Chr. Lilleholt.

Populær

112-app’en er hentet mere end 800.000 gange og er alene i København blevet brugt til alarmopkald mere end 1000 gange i 2015.

App’en er gratis, og hvis du ikke allerede har den, kan du hente den samme sted, som du henter alle dine andre apps. Hvis du allerede har app’en, skal du blot sørge for at opdatere den på samme måde, som du opdaterer dine andre apps.

For yderligere

Information om 112-app’en og de mobiltelefoner og styresystemer, der understøtter app’en:

http://www.112app.dk/

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.057