DTL: Vognmænd de store tabere i kartelsag
Det er vognmandsforretningerne som er blevet ramt af karteldannelsen hos en række lastbilproducenter. De rammes kontant af kunstig prisdannelse. Det er helt uacceptabelt, mener DTL.
Man. Volvo/Renault. Daimler. Iveco. DAF. Det er de store aktører på lastbilmarkedet, som til sammen producerer 9 ud af 10 lastbiler til det europæiske marked, der nu har fået en syngende lussing af EU-Kommissionen. 22 milliarder lyder bøden på, for at have suspenderet den frie prisdannelse – til skade for forbrugerne.
Og forbrugerne er i denne sag vognmændene.
- Jeg kan ikke se det anderledes end at der i hele Europa, og altså også i Danmark, er en række vognmænd der har købt lastbiler til en højere pris, end hvis konkurrencen havde været fri. Og det er naturligvis helt, helt utilfredsstillende, siger DTL-formand Martin Danielsen.
- Vi har i DTL vognmandsvirksomheder i alle størrelser, også mange selvkørende vognmænd og mange mindre vognmænd. Men ingen kan vide sig sikre, i forhold til om de er blevet ramt på pengepungen af karteldannelsen, fortsætter Martin Danielsen.
- I DTL-Danske Vognmænd ser vi med meget stor alvor på sagen.
Ifølge EU-kommissær Margrethe Vestager har karteldannelsen varet i en periode på 14 år frem til 2011. Siden har Kommissionen undersøgt sagen, og nu er bøden så faldet.
- Alle har jo været ramt af finanskrisen, både lastbilproducenter og vognmænd. Men den her sag afslører, at regningen i vidt omfang er sendt nedad til vognmandsvirksomhederne. Det er usmageligt, slår Martin Danielsen fast.