23948sdkhjf

Lastbilkartel kan vente erstatningssager

Rekordstor bøde til europæiske lastvognsproducenter.

Efter Europa Kommissionen i går annoncerede rekordhøje bøder til det ulovlige kartel af europæiske lastvognsproducenter, så kan lastvognsproducenterne imødese en stribe af erstatningssager fra kunder i den europæiske transportbranche.

Det skriver Verkehrsrundschau.de, der oplyser et en række advokater forbereder søgsmål på vegne af klienter fra vognmands og speditionsbranchen.

Det tyske transportmedie skriver, at det haster med at anmelde krav inden de falder for forældelsesfristen.

I DI Transport betegner branchedirektør Michael Svane over for telegrambureauet Ritzau sagen som opsigtsvækkende:

- Bødens størrelse antyder, at der er tale om et meget vidtforgrenet kartel, og det vil vi selvfølgelig kigge nærmere på. Men vi skal først og fremmest lige have tid til at kigge sagen ordentligt igennem. Vi vil studere grundlaget for kommissionens afgørelse, herunder også en vurdering af, hvor omfattende kartellet har været, og om det har haft konsekvenser for vognmænds virksomheder, der har købt lastbiler i Danmark, udtaler Michael Svane.

Rekordbøde

Europa Kommissionens konkurrence-myndighed meddelte i går at europæiske lastvognsproducenter er idømt en rekordstor bøde på 2,93 milliarder euro (knapt 22 milliarder danske kroner) for ulovligt kartelsamarbejde.

Det er lastvognsproducenterne Volvo/Renault Trucks, Daimler, Iveco og DAF, der skal betale det enorme beløb for illegale prisaftaler igennem 14 år.

MAN deltog også på lige fod med konkurrenterne i kartelsamarbejdet. Men da MAN afslørede kartelsamarbejdet og efterfølgende samarbejde med EU’s konkurrencemyndighed, så slipper den tyske lastvognsproducent for bødestraf, der ville ligge på omkring 1,2 milliarder euro.

Det oplyste Europa Kommissionen i en pressemeddelelse tirsdag.

Alle involverede lastvognsproducenter har erkendt deres deltagelse i det ulovlige priskartel og har accepteret bøderne.

- Vi har i dag sat en markør ved at pålægge rekordbøder for en meget alvorlig overtrædelse, udtaler konkurrencekommissær Margrethe Vestager og fortsætter:

- I alt er der i dag mere en 30 millioner lastbiler på europæiske veje, som står for transporten af tre fjerdedele af landtransporten af gods i Europa og som spiller en væsenligt rolle for europæisk økonomi. Det er ikke acceptabelt, at MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco og DAF – der tilsammen står for omkring ni ud af 10 producerede lastvogne i Europa – indgik i et kartel i stedet for at konkurrere med hinanden. I 14 år har de ved aftalt spil om priser og om at videresende alle omkostninger ved opfyldelsen af de skærpede miljøkrav til lastvognsmotorer videre til kunderne. Dette er også en klar besked til selskaber om, at kartelaftaler ikke accepteres.

Den svenske lastvognsproducent har i modsætning til de andre europæiske lastbilproducenter, der har accepteret bøderne, afvist at indgå forlig med Europakommissionen.

6-plus tons

De ulovlige prisaftaler har dækket mellemsegmentet (6-16 tons totalvægt) og de store lastvogne med en totalvægt på over 16 tons.

Ud over de ulovlige prisaftaler har lastvognsproducenterne også koordineret introduktion af nye motorer efter emissionsstandarderne Euro III til og med den nuværende Euro VI standard. Kartellets medlemmer har også aftalt, at køberne skulle dække alle omkostninger i forbindelse med indførelsen nye motor-standarder.

Bøderabatter

Kartelsamarbejdet startede i 1997 og fortsatte indtil MAN ”meldte sig selv” i 2011, hvorefter EU konkurrencedirektorat ransagede lastbilproducenterne for at finde beviser.

Efterfølgende har lastvognsproducenterne i varierende grad samarbejdet med EU-myndighederne. Det har de til gengæld fået bøderabatter for.

Daimler skal betale den største bøde (€ 1.008.766.000). MAN’s ville dog være større (ca.                     1,2 mia. euro), hvis ikke selskabet havde meldt sig selv. De øvrige deltagere i det ulovlige kartel skal betale følgende: DAF(€ 752.679.000), Volvo/Renault (€670.448.000) og Iveco (€494.606.000)

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063