DTL-vejledning om fransk mindsteløn
Frankrig har fortsat til hensigt at lade loven fra sidste år om mindsteløn ved transporter i Frankrig træde i kraft 1. juli. Der er dog fortsat stor uklarhed om den praktiske gennemførelse af loven, og DTL må tage forbehold for dette i det følgende, indleder brancheorganisationen en meddelelse til medlemsvirksomhederne.
Loven om mindsteløn knytter an til EU’s udstationeringsdirektiv (posting of workers) og kræver aflønning af chaufføren på mindst 9,68 euro og i visse tilfælde mindst 10 euro i timen for særligt kvalificerede chauffører. Mindstelønnen omfatter både cabotage og internationale transporter til og fra Frankrig. De selvkørende vognmænd er ikke omfattet af loven, der kun gælder aflønning af ansatte.
Der vil blive krævet dokumentation for, at mindstelønnen eller højere løn udbetales, og der er også krav om, at vognmanden skal lade sig repræsentere i Frankrig ved en agent.
DTL anbefaler
DTL anbefaler lige nu – men det kan hurtigt ændre sig – at man som arbejdsgiver inden gennemførsel af transporter til, fra og i Frankrig udfylder attesten (også kaldet deklarationen eller certifikatet) for udstationering, og sikrer sig, at der aflønnes med mindstelønnen.
Attesten for udstationering findes her (Posting of workers declaration) - klik her
For nuværende kan det derimod ikke anbefales, at man finder en repræsentant/agent til at repræsentere sig i Frankrig, da dette generelt betragtes som et for stort krav, og det er for usikkert, om repræsentanten/agenten vil blive anerkendt af de franske myndigheder.
Det skal i den forbindelse nævnes, at EU-Kommissionen torsdag 16. juni 2016 har taget skridt til en såkaldt pilotsag (traktatkrænkelsessag) mod Frankrig baseret på manglende information og proportionalitet. Kommissionen angiver i den forbindelse, at det f.eks. er et stort krav, at man skal have en fast repræsentant i Frankrig, hvis man kun har 1-2 ture om året.
IRU-vejledning om den franske mindsteløn (oversat til dansk), kan læses på DTL's hjemmeside