23948sdkhjf

Transportør-ansvar koster kassen

Drop dobbelt kontrol mellem Danmark og Sverige.

En ny opgørelse fra Danmarks Rederiforening viser, at 1,4 mio. passagerer er blevet ID-kontrolleret på ruten mellem Helsingør og Helsingborg, siden grænsekontrollen blev indført 4. januar i år.

Rederiforeningen opfordrer den danske regering til at droppe den omfattede dobbeltkontrol, der er en markant omkostning for danske færgerederier.

Siden Sverige indførte transportøransvar og grænsekontrol mellem Danmark og Sverige ved udgangen af 2015 er 1,4 mio. passagerer blevet kontrolleret på ruten mellem Helsingør og Helsingborg. Af disse passager er 4.916 blevet afvist og 142 personer vurderes at være potentielle asylansøgere på vej til Sverige.

I praksis er der tale om dobbeltkontrol, da de danske rederier er pålagt at gennemføre ID-kontrol på dansk side. Den følges op af endnu en grænsekontrol på svensk side, som udføres af de svenske myndigheder.

Jakob Ullegård, direktør i Danmarks Rederiforening med ansvar for færger, opfordrer de to regeringer til sammen at effektivisere kontrollen.

-Den nuværende dobbeltkontrol er generende for passagerer og fordyrende for rederierne. Den danske regering bør derfor hurtigst muligt finde en mere effektiv model sammen med de svenske myndigheder. Konkret foreslår vi, at den svenske kontrol foretages på dansk grund, da det vil barbere én ud af to kontroller væk. Det vil gøre livet lettere for både rederier og de rejsende, siger Jakob Ullegård. 

Ifølge Henrik Rørbæk, CEO i rederiet HH Ferries, der driver færgeruten Helsingør – Helsingborg, vil især sommertrafikken udfordre rederiet.

-Vi har endnu ikke haft større trafikale udfordringer på ruten, da vi har prioriteret at have rigeligt med kontrollører, så trafikken kan glide. Vi kommer derfor til at opgradere antallet af vagter i sommerperioden til op mod det dobbelte. For HH Ferries er det selvfølgelig en stor omkostning, som vores største konkurrent, Øresundsbroen, ikke mærker tilsvarende, idet kontrollen her udføres af svenske betjente. Vi stiller gerne faciliteter til rådighed for de svenske myndigheder, hvis det kan føre til, at de overtager kontrollen på dansk side, siger Henrik Rørbæk. 

Ifølge Rederiforeningens opgørelse forventes færgerederierne, der sejler mellem Sjælland, Skåne og Bornholm, tilsammen at have haft udgifter på over 14 mio. danske kroner til ID-kontrollen i første halvår af 2016.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093