23948sdkhjf

Europæerne styrer fortsat cargo-luftrummet

Europa i top 3 i "The Power 25".

En netop offentliggjort top 25 over verdens største luftfragtspeditører viser, at de tre største af slagsen på globalt plan fortsat er hjemmehørende i Europa.

Det skriver luftfragtmediet Aircargonews med det amerikanske markedsanalysefirma Armstrong & Associates som kilde.

DHL fortsat størst

”The Power 25” er navnet på den analyse, Armstrong & Associates hvert år udarbejder, og som giver et overblik over verdens største luftfragtspeditører.

Ligesom analysen for 2014 viser den nye analyse for 2015, at verdens tre største luftfragtspeditører fortsat er europæiske.

På trods af en tilbagegang i efterspørgslen på luftfragt på hele 7,2 procent lykkedes det for verdens største luftfragtspeditør, tyske DHL Global Forwarding, med 2,1 mio. tons håndteret luftfragt i 2015 at beholde førstepladsen.En placering, som selskabet næppe mister inden for de kommende år.

Kampen om Scharwath

DHL’s deroute på luftfragten sidste år skyldes dog ikke mangel på ordrer til ordrebøgerne – nærmere tværtimod. Nedgangen skyldes rettere selskabets selektive markedsstrategi, hvor man har skillet sig af med lav-margin- og uprofitable -forretninger.

DHL’s nærmeste forfølgere hos schweiziske Kuehne + Nagel og ligeledes tyske DB Schenker halede dog ind på den store konkurrent i 2015. Sidste år formåede schweizerne nemlig at tiltrække 4,7 procent mere cargo til ordrebøgerne, mens DB håndterede 1,4 procent mere luftfragt.

Ambitionen for 2016 hos DHL Global Forwarding er dog atter at kunne fremvise vækstrater på luftfragten. Et af midlerne hertil offentliggjorde selskabet for nylig, da det kom frem i lyset, at DHL Global Forwarding har headhuntet luftfragtchefen hos den nærmeste konkurrent – Kuehne + Nagels Tim Scharwath – som ny topchef i DHL-divisionen Global Forwarding. Scharwath har været tilknyttet K + N i 24 år og beskrives som manden, der om nogen er ansvarlig for, at selskabet i dag kan kalde sig verdens næststørste på luftfragt.

Blandet dansk fornøjelse

Samlet håndterede verdens 25 største luftfragtspeditører cirka 13,8 mio. tons cargo sidste år, hvilket svarer til en stigning på 2,2 procent.

En af årsagerne til stigningen tilskrives især de store havnestrejker i en række amerikanske vestkysthavne i starten af 2015, der boostede aktiviteten i den globale luftfragt.

Set med danske øjne er top 25-listen en lidt blandet fornøjelse at kigge på.

På den positive side formåede danske DSV ikke alene at håndtere 8,2 procent mere luftfragt i 2015 end det forudgående år. Selskabet opkøbte også den større amerikanske konkurrent UTi, der på listen placeres som verdens 14. største luftfragtspeditør – to pladser over DSV på 16. pladsen.

Da DSV’s opkøb af amerikanske UTi fandt sted i løbet af 2015, har Armstrong & Associates valgt at separere de to selskaber i opgørelsen. Med UTi under sine vinger rykker danske DSV dog halvvejs op af listen fra nummer 16 til en global ottendeplads med knap 665.000 tons håndteret luftfragt og udgør dermed nu en betydeligt stærkere konkurrent til resten af feltet.

Det danske A.P. Møller-Mærsk A/S-ejede tredjepartslogistikselskab Damco formåede desværre ikke at øge aktiviteterne på luftfragtsiden sidste år. Med en tilbagegang i efterspørgslen på 5,3 procent blev Damco desuden det selskab i top 25, der i årets løb faldt flest pladser ned af rangstigen fra nummer 19 til 23.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078