Elgiganten satser på omni-channel
Ifølge Elgiganten vinder omni-channel over pure-players i fremtiden på grund af mere effektive lager- og forsendelsesprocesser. Med deres nye højautomatiserede lager, vil Elgiganten øge antallet af forsendelser fra de nuværende 2 millioner helt op til 5 millioner om året.
Elgiganten arbejder i øjeblikket på at få deres nye højautomatiserede lager, som er en udbygning af deres eksisterende lager i Jønkøping, klar til at gå live i september 2016. Med en investering på 500 millioner SEK er lageret den største lagerinvestering set nogensinde i Sverige, og for Elgiganten er det en investering i fremtiden.
- Vi oplever et stigende salg både i vores on- og offline butikker, og kunderne vil have hurtigere og bedre levering. Det betyder, at vi skal øge vores lagerbeholdning og reducere leveringstiden til både butikker og privatpersoner. Det gør vi ved at bygge et større lager og samtidig centralisere lageret. På den måde kan vi købe stort ind, håndtere forsendelser til både butikker og privatpersoner i samme lagerproces, og dermed nå vores markeder hurtigere samtidig med at vi sænker vores logistikomkostninger, fortæller Robert Johansson, It & Project Manager i Elgiganten.
Ubemandet lager
Elgigantens nye lager højautomatiserede lager i den nye tilbygning bliver ubemandet. Alt sker ved hjælp af maskiner, og forbindes via et pakkebånd og et sorteringsanlæg. Plukning er automatisk med hjælp af plukkestationer.
Elgigantens forsendelsesproces er også automatisk ved hjælp af delivery management softwaren Consignor, som automatisk printer labels og sender EDI til de transportører, som Elgiganten anvender.
Øger volumen
Consignor er integreret op mod Elgigantens WMS system, Astro fra Consafe. Det betyder, at Elgiganten ikke skal arbejde i flere forskellige systemer, når de håndterer forsendelser til butikker og kunder.
- Vi bruger Consignor, fordi det er et fleksibelt system. Det er enkelt at integrere op mod nye og egne systemer, fx ERP-, WMS og webshopsystemer samt justere labels, hvis der skal ændres tekst, logo og lign. Derudover er det skalérbart i forhold til at håndtere stigende forsendelsesvolumener. Vi forventer at sende 5 millioner pakker om få år, siger Robert Johansson.
Transportør-bibliotek
Med Consignor er Elgiganten også i stand til at imødekomme kundernes strengere krav til levering samt hurtig levering til butikkerne, forklarer Robert Johansson:
- Med verdens største transportørbibliotek tilgængeligt i Consignor kan vi nemt vælge de transportører, som vi har behov for. Det giver os flere muligheder for fragt og transport end vores konkurrenter, samtidig med at vi kan tilbyde vores kunder flere muligheder for levering. ”
Elgiganten anvender ca. 10 forskellige transportører, blandt andet Schenker, Posti og Bring, og har planer om at udvide med endnu flere transportører, fx cykelbude som er gode til last-mile.
Baseret på de seneste års erfaringer, tror Elgiganten på fortsat vækst gennem omni-channel, og med det nye højautomatiserede lager vil de være fleksible over for udsving i markedet og fordelingen af forsendelser, som på nuværende tidpunkt er ca. 80% til butikker og 20% til privatpersoner.
Fakta
• Elgigantens lager i Jønkøping er 95.000 kvm, og udvider med yderligere 12.000 kvm til det nye højautomatiserede lager.
• Udover lageret i Jønkøping har Elgiganten også et lager i Brno i Tjekkiet på 24.000 kvm.
• Elgiganten er en del af Elkjøp-koncernen, og har mere end 350 varehuse i hele Norden, som alle forsynes med varer fra lageret i Jønkøping.
• Der er 300 lagermedarbejdere ansat på Elgigantens lager, og yderligere 15 medarbejdere skal ansættes til at sikre driften på det nye højautomatiserede lager.
• Elgiganten har anvendt Consignor siden 2007, hvor deres forsendelsesvolumen er steget konstant.
• Elgiganten anvender Consignor On-premises.