Varebiler: Branchen roser nye krav
Folketingets medlemmer stemte tirsdag for, at varebiler under 3,5 ton fremover vil være omfattet af en række krav, når de udfører godkørsel for fremmed regning.
Der er tale om en revideret udgave af lovforslaget, hvor blandt andet transportkøberansvaret er taget ud af det oprindelige forslag efter ønske fra transport- og logistikbranchen.
- Jeg er overordnet set tilfreds med den reviderede udgave af beslutningsforlag 165. Vi kan se, at der er blevet lyttet til vores input fra politisk hold. Vi bekymrer os dog over, at den administrative byrde kan blive omfattende med det nye lovforslag. Hverken myndighederne eller transport- og logistikbranchen er tjent med endnu en bureaukratisk procedure med lange behandlingstider til følge, siger chefkonsulent i ITD, Anders Jessen.
ITD foreslog inden afstemningen, at man ventede med at lave regler på området, da EU-Kommissionen lancerer en ny vejpakke inden for de kommende år, hvor en regulering af varebiler under 3,5 ton højst sandsynligvis vil indgå. Det kan føre til andre løsninger end de danske, der så skal laves om igen.
- Det bedste vil være at finde en fælles EU-løsning, som transport- og bygningsministeren også har advokeret for. En sådan løsning sikrer lige konkurrencevilkår på tværs af de europæiske medlemslande. Dermed undgår man nationale særregler, der potentielt kan skade danske virksomheder, siger Anders Jessen.
Med vedtagelsen af beslutningsforslag 165 stilles der blandt andet krav inden for faglige kvalifikationer, økonomi, restancer til det offentlige, vandel og god skik, virksomhedsform og forretningssted samt uddannelse af varebilschauffører.
DTL roser også
Beslutningen om øgede krav til varebiltransport glæder også DTL's adm. direktør Erik Østergaard, der sender en stor tak til socialdemokraterne Christian Rabjerg Madsen og Rasmus Prehn, som har fremsat forslaget. Erik østergaard har også rosende ord til overs for DTLs specialforening for kurer- og varebilstransportører, der med denne sag har fået sit store gennembrud.
- Nu ved jeg godt, at transportministeren har gjort en del ud af at male en vis herre på væggen, hvis der indføres ordnede forhold for varebilstransportører. En række argumenter – lige fra konkurrenceforvridning i forhold til udlandet og til et bureaukratisk helvede samt trussel om gebyrpålæggelse af hele transportbranchen – er føget rundt i luften. Jeg ved ikke, hvis sag ministeren har kæmpet. Men jeg kan sige, at det er branchen selv, der vil det her. Det er dokumenteret. Hvilket bedre argument er der? Polen – et land som ellers har forvoldt en del skade på den danske godskørsel – er nu selv blevet ramt af problemer med social dumping på vare- og kurerbilsområdet. En skæbnens ironi, ville nogen sige. Men det viser jo, at problemerne er derude.”
Ingen hvileregler
Kim Christiansen fra Dansk Folkeparti var tungen på vægtskålen under forslagets behandling, og DF transportordføreren fik da også det sidste ord i sagen: Han stillede nemlig før sidste-behandlingen et ændringsforslag uden for betænkningen. Et ændringsforslag, som blev vedtaget af Tinget sammen med beslutningsforslaget.
Ændringen gik ud på at stryge indførelse af hviletidsregler for varebiler efter svensk forbillede, og det kommer ikke bag på Erik Østergaard:
- Stor ros til Kim Christiansen for at støtte branchen i hovedformålet med denne sag. Og vi havde noteret os, at der har været betænkeligheder med den her del af forslaget, men det er ikke noget kardinalpunkt for os. Det er helt naturligt, at man ønsker at se nærmere på hviletidsreglerne frem for at haste det igennem.