Strid om havnetunnel
Politikerne i København skal tirsdag beslutte, om København skal støtte statens forundersøgelse af en havnetunnel
Overborgmester Frank Jensen vil på et møde i Københavns Kommunes Økonomiudvalg 31. maj forsøge at skaffe flertal for at Københavns Kommune skal afsætte 6 mio. kr. til at medfinansiere statens forundersøgelse af en havnetunnel, der vil gøre det nemmere at køre i bil til og fra København.
Det forslag møder – ikke overraskende - skarp modstand hos Enhedslisten.
- Hvis København skal løse problemerne med trængsel og samtidig nedbringe CO2-udledningen og forureningen i byen, skal vi satse på de grønne transportformer. Derfor skal vi ikke investere i en havnetunnel, der blot vil gøre det nemmere at køre i bil til og fra København og belaste flere områder af byen med mere biltrafik. Vi skal i stedet binde hele hovedstadsregionen sammen med god kollektiv transport og supercykelstier for at skabe gode alternativer til bilen, siger teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL).
Omfartsvej?
Havnetunnellen anses af tilhængerne som en østlig omfartsvej, der vil lede en væsentlig andel af biltrafikken uden om Københavns indre by. Det vil forbedre fremkommeligheden i hovedstaden for alle trafikkanter og reducere luftforureningen.
Enhedslisten mener modsat, at havnetunnelen blot vil øge biltrafikken. Ikke mindst fordi havnetunnellen vil få en række til og frakørsler i København og dermed gøre det nemmere at tage bilen til og fra i byen.
Flere steder som på Amager Fælled vil til- og frakørslerne – ifølge Enhedslisten - ødelægge grønne områder, mens bydelene vil blive belastet med mere biltrafik.
- Derfor står den begrænsede nedgang i biltrafikken i Indre By slet ikke mål med prisen på 21 mia. kr. for en havnetunnel og de mange skadelige følgevirkninger, mener Morten Kabell.
- Gode grønne områder er afgørende for livskvaliteten i en storby som København. Derfor skal vi værne om vores grønne områder i takt med, at byen frem mod 2025 vokser byen med 100.000 nye indbyggere. At smadre Amager med en havnetunnel er den helt forkerte vej at gå, siger Morten Kabell.