Sammenhæng mangler
DTLs formand Martin Danielsen kom i sin beretning på generalforsamlingen ind på behovet for tilstrækkelig sammenhæng mellem den teoretiske verden og den praktiske virkelighed.
En sammenhæng, der ofte mangler, når vi taler om grundvilkårene for transportbranchen. ”Et er et søkort at forstå, et andet skib at føre”, lagde formanden ud.
-Vi hører politikere i alvor tale om at lave spærretider for særtransporter, fordi privatbilister føler sig irriterede over erhvervskørslen. Vi ser beslutningstagere lukke øjnene for, at udenlandske chauffører lever på bunden af samfundet. På bunden af et parallelsamfund, der eksisterer på grund af utilstrækkelige regler, der åbner for spekulationer i uklare formuleringer og skaber unfair konkurrence. Vi mærker følgerne af, at det ikke er klart, hvornår man egentlig følger en kollektiv overenskomst. Og hvornår man overhaler resten af branchen inden om med underbudt arbejdskraft.
Ikke på lige vilkår
Om temperaturen i vognmandserhvervet udtrykte formanden forsigtige forventninger, da han kort vendte DTL’s årlige konjunkturundersøgelse for 2016:
-Jeg kan konstatere, at krisen fortsat trækker sine spor. Det forventede opsving har været noget mere mat, end vi havde håbet på. Vognmændene er dog blevet bedre til at tjene penge. Der er altså stadig en stigning i overskuddet set i forhold til antal ansatte, men det er ikke på niveau med sidste år. Samtidig lader stigningen i transportpriserne vente på sig, men de fleste tror på større overskud og stigende priser.
For i øjeblikket foregår tingene i transporterhvervet ikke på lige vilkår, mente formanden:
-Det er svært at forstå, at danske politikere kan være så langmodige over for et markedsgrundlag, der i den grad høster uden at så. Og så skal vi altså også have noget andet med i billedet: Hvis vi skal overlade blot en smule civilisation til vores efterkommere, er der fortsat noget, der hedder, sikkerhed, sundhed, miljø og kvalitet.
Branchen står sammen
Martin Danielsen, der også er formand for DTLs arbejdsgiverforening, berørte igen i år udfordringerne med at rekruttere kvalificeret arbejdskraft til branchen. En udfordring, der ikke er blevet mindre siden sidste år. Men i år står branchen samlet om at tiltrække arbejdskraft.
-Der er sket det, at branchen har fundet sammen på arbejdsgiversiden – ATL og DTL-A – i et samarbejde med 3F. I en fælles bestræbelse på at komme rundt i landet til de unge, potentielle transportmedarbejdere.
For vores del støtter DTL-A’s fond Godstransportens Uddannelses- og Udviklingsfond to store projekter med fokus på rekruttering, fastholdelse og branding af erhverve samt fokus på at fastholde og rekruttere medarbejdergrupper med forskellig baggrund. Og med forskellig baggrund mener vi også folk fra andre erhverv, kvinder, og personer med anden etnisk baggrund end dansk.
Formanden opfordrede DTLs medlemmer til at kigge fremad mod de kommende overenskomstforhandlinger i 2017:
-Der er flere eksempler på, at vi løbende gør overenskomsten bedre for vores medlemmer. Vi må nemlig hele tiden søge løsninger, der kan gøre det nemmere for jer at være arbejdsgivere. Den første forudsætning for at opnå ændringer, er at vi er opmærksomme på jeres behov ud fra jeres egen hverdag. Derfor vil jeg her opfordre jer medlemmer til at komme med forslag til forbedringer og ønsker om ændringer.