23948sdkhjf

Lastbilen styrer

Scania demonstrerer selvkørende lastbiler.

I samarbejde med førende teknologileverandører og akademiske institutioner – med ekstra støtte fra Sveriges innovationsmyndighed Vinnova – har Scania udviklet selvkørende lastbiler, der uden indgriben fra chaufføren kan fungere i lukkede miljøer, og som senere vil kunne ses på de offentlige veje og motorveje.

- Selvkørende lastbiler er en af de mange brikker i puslespillet, som Scania udvikler på vejen mod mere sikre, bæredygtige og fossilfri transportløsninger, udtaler Henrik Henriksson, som er CEO hos Scania.

- Køretøjer, der enten helt eller delvist kører selv, øger både sikkerheden og produktiviteten. Og en selvkørende lastbil kører aldrig for hurtigt eller aggressivt, og den har sjældent brug for pauser, hvilket naturligvis øger anvendeligheden.

Lastbilerne kan med en indbygget intelligens fortolke og tilpasse kørslen til omgivelserne og udføre på forhånd definerede opgaver. De selvkørende biler kører allerede nu upåklageligt i testkørslerne, men der vil gå et par år, før teknologien er klar til at blive solgt kommercielt.

Selvkørende transportsystemer er et godt eksempel på, hvordan Scania arbejder målrettet mod at blive en globalt førende spiller inden for bæredygtige transportløsninger. At nå dette mål kræver en kombination af at kunne tilbyde mange forskellige produkter og serviceydelser, og at man samarbejder med andre organisationer.

Scania tilbyder flere produkter og serviceydelser til reducering af CO2-emissionerne fra transport med tunge køretøjer end andre producenter. Inden for rammerne af Euro 6-normen producerer Scania motorer til alternative brændstoffer som fx biogas, bioethanol og biodiesel. Alle Scanias Euro 6- og Euro 5-lastbilsmotorer er godkendt til at køre på hydrogeneret vegetabilsk olie (HVO), hvilket reducerer CO2-emissionerne med op til 90 procent.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094