Eksportfald truer maritim industri
”Leder: Eksportfald truer også maritim industri
Af Jenny N. Braat, adm. direktør, Danske Maritime
Vores lands velværd skal finansieres af vores virksomheders eksport. Længere er den ikke. Vi kan ikke finansiere fremtidens velfærd ved at klippe hår på hinanden. Vi må vinde ordrer ude i verden for at hente penge hjem til samfundet.
Derfor er det vigtigt, at eksporterende erhverv, såsom den maritime industri, har de bedst tænkelige vilkår, så virksomhederne har en fair chance for at konkurrere ude på verdensmarkedet.
Af samme grund rammer en nyhed om, at Danmarks eksport daler, særligt hårdt. Ifølge nye tal fra Danmarks Statistik er eksporten dalet med 0,7 procent i første kvartal af 2016 sammenlignet med fjerde kvartal i 2015. Det er alvorlig snak. Det er femte gang siden årtusindskiftet, at et nyt år er indledt med et fald i eksporten.
Det Blå Danmark er landets største eksportmotor, og den maritime industri med udstyrsproducenter, serviceydelser og skibe står for en stor andel. Den maritime industri alene har en produktionsværdi på 91 milliarder kroner, og langt hovedparten af den samlede produktion bliver sendt ud af landet til skibe og skibsværfter overalt på kloden.
Logikken er klar nok. Når eksporten daler, får vi færre penge hjem til landet. Og der skal ikke gå mange kvartaler, før det gør indhug i hele landets økonomi. Virksomheder risikerer at måtte afskedige medarbejdere, og det betyder færre skatteindtægter, både fra virksomhederne og fra medarbejderne.
Det er mange penge alene i skat, vi taler om. Den maritime industri har 43.000 beskæftigede i Danmark, og virksomheder og medarbejdere lægger tilsammen 6,9 milliarder kroner i skat. Moms og afgifter er endda ikke medregnet.
Hvis jeg skal gentage det råd til statsministeren, som jeg gav i dagbladet Børsen tidligere på måneden op til arbejdet hen over sommeren med regeringens 2025-plan om økonomi og beskæftigelse, er det, at hvis der er et enkelt håndtag, han skal hive i, skal han sørge for at mindske omkostningsniveauet for virksomhederne, og det gælder primært skatter og afgifter, der rammer eksporterhvervene.
Det nytter ikke, at vi skal risikere at miste kontrakter ude i verden, når vi godt kan levere selve varen kvalitetsmæssigt og teknologisk, hvis ikke også vi kan tilbyde ordentlig finansiering eller serviceordninger på samme attraktive vilkår som nære konkurrenter i andre lande.
Vi i den maritime industri ser frem til at drøfte erhvervets trusler og muligheder under det netop annoncerede arbejde med en vækstplan. To af Danske Maritimes medlemmer sidder med i vækstteamet, det er adm. direktør Thomas S. Knudsen, MAN Diesel & Turbo, og adm. direktør Christina Ørskov, Orskov Yard.
Husk på, at vi er et af de få erhverv med et reelt og ganske markant vækstpotentiale i de kommende mange år.”