IT-løsning hjælper vognmanden
Når en virksomhed sender varer til en kunde, ledsages varerne af et fragtbrev, der indeholder information til chaufføren om modtageren, varen med videre. Når varerne er fremme kvitterer kunden for modtagelsen på fragtbrevet, som er chaufførens og vognmandens dokumentation for, at varen er leveret.
Mange fragtkunder vil have en kopi af fragtbrevet sammen med deres faktura, andre vil måske have en kopi, hvis der opstår spørgsmål omkring leverancen. Det betyder, at en stor transportør som Kim Johansen Transport skal bruge betydelige ressourcer på at håndtere dem.
Fra manuelt til digitalt system
- Oprindeligt blev fragtbrevene kun gemt analogt, men vi har i en periode sorteret fragtbrevene efter dato og scannet dem, og på den måde gemt dem i kronologiske filer. Det gør søgning fra forskellige lokationer nemmere, men det var stadigt manuelt arbejde, siger IT-koordinator Carsten Eickhardt fra Kim Johansen Transport.
- Vi har i flere år været på jagt efter et brugervenligt system, der kunne håndtere de fysiske fragtbreve for os, men var aldrig stødt på den rigtige løsning. På et tidspunkt spurgte jeg vores faste samarbejdspartner John Andersson fra B2B Trading ApS, om han kendte en god løsning.
John Andersson foreslog Develop Danmark A/S og produkterne NSI AutoStore og dokoni FIND, som B2B Trading ApS er forhandler af. Kim Johansen International fik løsningen præsenteret på et møde og kunne hurtigt se, at det netop var løsningen på udfordringerne med at håndtere fragtbrevene. En efterfølgende test afgjorde sagen.
- Nu har vi efterhånden brugt løsningen i et halvt år. Og i den periode har vi ikke haft situationer, hvor vi f.eks. ikke kunne fakturere en kunde alene fordi , at vi ikke kunne finde fragtbrevet, hvilket ikke skete tidligere. Løsningen vil tjene sig hjem på 1 til 2 år alene på den konto, men vi bruger jo heller ikke så meget tid på at lede efter fragtbrevene længere. Nu kan vi i stedet bruge tiden på noget mere værdiskabende, slutter Carsten Eickhardt.