23948sdkhjf

IMO tager vigtigt skridt

Skibes brændstofforbrug skal registreres.

Det er et vigtigt skridt, at IMO nu har besluttet at reducere den internationale skibsfarts CO2-udledninger og bidrage til at begrænse den globale temperaturstigning.

Det er kun lykkedes, fordi der har været en konstruktiv dialog mellem både lande i og uden for EU samt industrien. Fra dansk side har været lagt vægt på at få et obligatorisk system, der gælder for alle, og dermed sikrer lige konkurrencevilkår på verdensplan, oplyser Søfartsstyrelsen.

IMO’s Data Collection System for Fuel Consumption vil ikke blot give oplysninger om skibenes brændstofforbrug, men også om, hvor langt og hvor længe skibene har sejlet på årsbasis.

Kravene indarbejdes i MARPOL-konventionen og bliver obligatoriske for skibe helt ned til 5.000 BT. Det efterfølgende arbejde vil bestå af en analyse af de indkomne data, som derefter vil danne grundlag for en beslutning om yderligere tiltag for reduktion af skibsfartens CO2-udledninger.

Milepæl

Maria Bruun Skipper underdirektør i Danmarks Rederiforening kalder beslutningen en milepæl, selvom hun gerne havde set, at der var taget skridt til et mere detaljeret og ambitiøst system.

-Vi havde egentlig gerne set, at rapporteringssystemet havde inkluderet data for, hvor meget gods skibene transporterer, da man derved kunne have målt skibenes energieffektivitet. Men det har nogen tid stået klart, at IMO-landene ikke var villige til at gå så langt, siger Maria Bruun Skipper.

-Alligevel er beslutningen en milepæl i IMOs arbejde med CO2, for den viser, at IMO langsomt men sikkert sætter handling bag ordene. Landene bekræftede nemlig også, at de indsamlede data skal bruges som grundlag for at beslutte, hvordan skibsfartens CO2-udledninger skal adresseres.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063