23948sdkhjf

Når lastbiler fascinerer

Platoon-kørsel vækker folkelig interesse.

Det er ikke hver dag man ser, at lastbiler trækker store positive overskrifter i de danske medier, ej heller at se hr. og fru Danmark stå og hænge ud på de danske motorvejsbroer for at se på lastbiler.

Men det var tilfældet, da mange danskere søgte mod motorvejsstrækningen mellem København og Padborg for at få et blik af de meget omtalte delvist selvkørende lastbiler, der rullede igennem Danmark en helt almindelig forårsdag i 2016.

-Det interessante i mine øjne er den fascination, seks delvist selvkørende lastbiler, der digitalt hænger sammen i to platoons, kan skabe i befolkningen. Og fascinationen er ikke kun dansk eller nordisk for den sags skyld. Fascinationen holdt hele vejen til Rotterdam, hvor jeg sammen med en række andre repræsentanter fra de danske myndigheder og de andre involverede EU-lande stod klar i slutmålet, APM Terminals' imponerende anlæg, Maasvlakte II i Rotterdam. Her havde det hollandske formandskab gjort klar til en folkefest, og medierne stod klar til at forevige hele arrangementet. Også her var fascinationen til stede, siger Jørn-Henrik Carstens, chefkonsulent i ITD.

Digitaliseringen vil forandre vores verden

-I ITD og ILT – Innovationscenter for logistik og transport - følger vi den digitale udvikling af hele transport- og logstiksektoren tæt, både herhjemme og i europæiske arbejdsgrupper. Men selvom jeg har fulgt udviklingen på lastbilfronten igennem mange år, er der også noget i mig, der lader sig fascinere, og det er ikke kun set fra en privat synsvinkel, men også en professionel. For det første er der det teknologiske fremskridt og det faktum, at det lader sig gøre at køre, styre og bremse en række bagvedkørende lastbiler fra den forreste. Det andet er det enorme trafiksikkerhedspotentiale og de effektiviseringsmuligheder, der ligger i dette for den professionelle transport- og logistikvirksomhed.

-Tag bare det mulige effektiviseringspotentiale, der på lang sigt ligger i, at en lastbil kan indgå i en platoon ved Padborg, hvorefter chaufføren lægger sig i køjen og tager sit hvil eller laver kontorarbejde, indtil han når Berlin og forlader sin platoon igen. Der er vi ikke i dag, og det kræver selvfølgelig, at teknologien er gennemtestet, sikkerheden er helt på plads og ikke mindst, at reglerne på området tilpasses den nye hverdag. Men det åbner for en række interessante perspektiver, der vil være stærkt medvirkende til at definere fremtidens arbejdsopgaver for chaufførerne.

Vi skal turde gribe mulighederne

-Digitaliseringen vil på mange måder forandre den verden, de danske transport- og logistikvirksomheder opererer i. Med The European Truck Platooning Challenge fik Danmark et praj om ét af de nye tiltag, der venter os ude i fremtiden. Men det sender også et vigtigt signal om, at vi er nødt til at skærpe vores tilgang til nye teknologier og være åbne over for at teste dem, hvis vi gerne vil med i hele udviklingsprocessen og være foran. Måske skal vi tage det naturlige næste skridt og etablere et nationalt testcenter for vejgodstransport. Andre lande har med succes allerede oprettet deres - se bare mod Sverige eller vores nabo i syd – Tyskland.

Selvkørende biler og en øget digitalisering af vejgodstransporten kræver nemlig, at vi som branche kan arbejde tæt sammen med producenter og myndigheder, så vi kan erfaringsudveksle og dermed sætte rammerne for fremtidens vejgodstransporter, også på tværs af landegrænser. Det er dette projekt et godt bevis på.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094