23948sdkhjf

IMO-landenes lakmustest på klima

COP21 skal tjekkes i praksis.

Er skibsfarten parat til at følge op på den globale klimaaftale fra COP21 i Paris sidste år? Det er det store spørgsmål, der skal findes svar på, når miljøkomitéen i FN’s søfartsorganisation, IMO, mødes i London i dag - mandag.

Klimadrøftelserne i miljøkomitéen (MEPC) falder i to spor. Første opgave bliver at færdiggøre og vedtage det system, der skal sikre fremtidig CO2-rapportering fra alle IMO’s medlemsstater, så det kan blive endeligt godkendt på det efterfølgende møde i oktober.

Ønsker skrappere krav

Rederiforeningen så gerne, at man havde lagt op til, at det ikke kun var den samlede CO2-udledning, der skal rapporteres, men også skibenes energieffektivitet. Danmarks Rederiforenings medlemmer har siden 2013 indrapporteret deres energieffektivitetfrivilligt til Rederiforeningen.

Men det vigtigste er, at få lavet en aftale, så den globale skibsfart kan bidrage yderligere til at sænke verdens CO2-udledning, mener Maria Bruun Skipper, der er underdirektør i Danmarks Rederiforening

-Industrien har meldt sin støtte til systemet, hvilket er positivt. Så vi håber, at landene kan blive enige på mødet i miljøkomitéen. Det er nu, deres vilje skal lakmustestes, siger hun.

Skibsfartens fair share

Det andet klimaspor handler om at følge op på den klare besked fra COP21 i december om, at alle sektorer skal bidrage til at reducere klimaaftrykket. IMO-landene har nu en oplagt mulighed for at sætte arbejdet i gang med at fastlægge skibsfartens ”fair share” af de samlede, globale reduktioner.

-Sammen med International Chamber of Shipping, forskellige NGO'er og en række lande støtter Rederiforeningen, at IMO tager fat på dette arbejde. Bliver det afvist af IMO-landene af politiske årsager, så vil det uden tvivl sætte skub i EU’s regionale krav, hvilket vil være konkurrenceforvridende og kun have ringe effekt på klimaet, siger Maria Bruun Skipper.

Rederiforeningen deltager i næste uges møde i London, hvor der desuden vil være fokus på ballastvand samt spørgsmålet om de globale svovlkravs ikrafttrædelse i 2020.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.867