Maersk Lines flåde barberet en tredjedel
Maersk Line har ifølge analytikere i det maritime franske analysebureau Alphaliner reduceret kapaciteten med 29,3 procent i forhold til samme periode sidste år. Det er langt mere end konkurrenterne. Samlet set har containerrederierne reduceret kapaciteten med 4,5 procent.
Overkapaciteten på de oversøiske containerruter har præget markedet i adskillige år, og 2015 var ingen undtagelse. Spotraterne styrtdykkede i andet halvår.
Maersk Line indskrænkninger på linjeservicen er først og fremmest sket på den indchartrede tonnage. Dertil kommer at rederiet har aflyst hele 35 planlagte af afgange i fjerde kvartal sidste år.
- Vi har virkelig gjort alt hvad vi kunne for at tilpasse vores kapacitet, udtaler Maersk Lines direktør for strategi Jakob Stausholm, ifølge Børsen.
Strategidirektøren mener ifølge dagbladet, at Alphaliner har dramatiseret Maersk Lines reduktion af kapaciteten
Men han kan ikke gå i detaljer, da A.P. Møller-Mærsk-koncernen er gået ind i en såkaldt ”stille periode” op til offentliggørelsen af årsregnskabet.
Maersk Line har også valgt at droppe optioner på en række nybygninger.
Hvis det vender
Spørgsmålet er naturligvis, hvordan Maersk Line er stillet, når markedet vender. Det tager tid at genindsætte oplagt tonnage. De konkurrenter, der fastholder overskudskapacitet under den nuværende ratekrise, vil formentlig kunne vinde markedsandele, som MSC gjorde det sidste gang containerrederierne oplagde tonnage i større stil omkring 2009-2010.