23948sdkhjf

Transportpakke hænger

NLA: Ingen udsigt til samlet løsning.

Ved udgangen af 2015 og på baggrund af det seneste transportministerrådsmøde i december måned er det ifølge Nordic Logistics Association (NLA) tvivlsomt, om EU vil spille ud med en egentlig vejtransportpakke i det nye år.

Kommissionen har ellers ad flere omgange bebudet en samlet pakke for vejtransporten, der – udover at behandle de tekniske og miljømæssige problemstillinger – skal gøre op med de udestående spørgsmål, som plager erhvervet på særligt det sociale område.

-EU evner ganske enkelt ikke en samlet håndtering af de helt fundamentale spørgsmål, som blandt andet problemerne med social dumping på vejtransportmarkedet har rejst de senere år. Spørgsmål, som ellers skulle have været behandlet i en pakke for arbejdskraftens bevægelighed på EU’s arbejdsmarked generelt. Denne pakke var annonceret til at komme i 2015, men er indtil videre udskudt på ubestemt tid, og det smitter selvfølgelig af på mulighederne for at få en samlet ramme på plads for vejtransporten, udtaler NLA’s direktør Søren H. Larsen.

EU er ikke gået i stå

NLA-direktøren fremhæver dog det positive i, at der trods ringe udsigter til en samlet vejtransportpakke fortsat arbejdes seriøst i EU med en række af tekniske, miljømæssige og sociale temaer, herunder regler for adgang til markedet - cabotage. Så arbejdet med at forbedre transportens rammebetingelser ligger ikke stille som sådan, påpeger han.

-Vi ved, at der arbejdes på initiativer på området for opkrævning af vejbenyttelsesafgifter i EU, at der er drøftelser af effekterne af de nuværende køre- og hviletidsregler, og tanker om forbedring af transportuddannelserne. Og så er der evalueringer på vej på cabotageområdet og fokus på hele spørgsmålet om postkasseselskaber rundt om i de forskellige lande. Særligt disse to sidste ting er vigtige elementer i truslen fra social dumping på de respektive landes transportmarkeder. Men vi ved jo også, at det er kompliceret stof, hvor løsningen ikke ligger lige for.

Varebiler

Søren H. Larsen kan også oplyse, at Kommissionen heller ikke er afvisende over for at se på regler for adgang til vejtransporterhvervet med varebiler. En sag, der også har været rejst i Danmark af DTL – Danske Vognmænd. Men heller ikke her er der sat nogen tidshorisont på endnu.

-Vi må nok vænne os til, at fokus i øjeblikket springer lidt rundt imellem her-og-nu situationen på tværgående områder og så mere detaljeorienterede ting. Men uanset hvad, så vil 2016 byde på masser af muligheder for at tale nordiske transportørers sag i EU, slutter Søren H. Larsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11