Top-nyheder fra MAN
EfficientCruise kombineret med EfficientRoll. Drivline med TipMatic TX og nye komfortfunktioner. Nye sikkerhedssystemer, LED-kørelys og automatisk regn-lys-automatik.
Det er stikord på 2016-nyhederne til MAN’s topmodel TGX D38, der således får mere udstyr. Topmodellen er afstemt til suveræn, effektiv kørsel med lave omdrejninger.
MAN sætter konsekvent de samlede driftsomkostninger (TCO) i fokus for sit flagskib. Således er drivlinen i TGX D38 videreudviklet yderligere, og siden sommeren 2015 har den haft en ny generation af gearkasser i form af MAN TipMatic TX med flere komfortfunktioner. I den nye modelgeneration får assistentsystemet EfficientCruise endnu flere funktioner, der sparer på brændstoffet.
EfficientCruise og EfficientRoll
Siden introduktionen af den GPS-baserede fartpilot EfficientCruise, har systemet gjort et meget positivt indtryk på kunder og fagpresse med den førerorienterede betjening, den avancerede forudseenhed og en brændstofbesparelse på ca. 6 %. MAN har allerede solgt ca. 9000 biler med EfficientCruise.
Nu har MAN optimeret systemets forudseende tilpasning af hastigheden yderligere. I modelgeneration 2016 styrer systemet nu også friløbsfunktionen EfficientRoll og kombinerer dermed fordelene i de to systemer. Den nye version af EfficientCruise aktiverer nu tillige EfficientRoll-friløbsfunktionen, når det vil give en brændstofbesparelse. Det kan lade sig gøre i kraft af, at systemet benytter sig af 3D-kortinformationer om ruten.
Den nye version af EfficientCruise griber endvidere aktivt og forudseende ind i gearvalget, idet systemet skifter ned til det korrekte gear i tide inden stigninger, så bakkerne klares uden at afbryde trækkraften. Hvis der er tale om korte stigninger, undgår systemet helt at skifte ned i gear, hvis det ikke er nødvendigt. Systemet skifter også tidligt op i gear ved toppen af stigninger for at spare yderligere brændstof.