23948sdkhjf

Rederiforening: Rederier bør kompenseres

ID-kontrol ved grænserne er skævvridende mener S.

På mandag den 4. januar påbegynder Sverige at udføre ID-kontrol ved den dansk-svenske grænse. Dermed er der udsigt til, at passagertransport mellem de to lande alt andet lige besværliggøres og forsinkes.

Derudover vedtog Folketinget 11. december loven om transportøransvar, der betyder, at regeringen kan kræve, at transportfirmaer udfører ID-kontrol med de rejsende.

I går mandag udtalte Rasmus Prehn, Socialdemokratiets transportordfører, at den opgave, ifølge partiet, anses som en myndighedsopgave, og at de berørte selskaber derfor bør kompenseres af den svenske stat, der forventer kontrol af de passagerer, der rejser ind i landet.

Og det er en udmelding, som er saltvand på Danmark Rederiforenings mølle.

Rederiforeningen mener, der er skævvridende, når eksempelvis HH Ferries på Helsingør-Helsingborg-overfarten selv skal udføre kontrollen, mens den nærmeste konkurrent Øresundsbroen har udsigt til at få myndighedernes hjælp hertil.

Det fortællerJakob Ullegård, direktør i Danmarks Rederiforening, i en skriftlig meddelelse:

- Vi synes, at det er et problem, at kontrollen ved grænserne på den måde bliver skævvridende. Det er klart en opgave, som myndighederne ønsker udført – så bør de også betale. Helt skævt bliver det, når et statsejet selskab som Øresundsbroen går fri af udgifterne, da det åbenlyst er konkurrenceforvridende. Broen må tilmed foretage kontrollen på den svenske side, mens færgerederiet skal gøre det på dansk grund – til trods for at deres fysiske rammer er bedre på svensk grund. Så der er nok at tage fat i, lyder det fra Ullegård.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.051