23948sdkhjf

Danske Maritime ser frem mod 2016

Kommentar af Jenny Braat.

Kommentar af Jenny Braat, administrerende direktør i Danske Maritime:

”Endnu et maritimt år med vækst

2015 var året, hvor danskerne gik til valg og fik en ny regering. Senere på året sagde danskerne med klar røst nej tak til en afskaffelse af retsforbeholdet. De trodsede broderparten af Christiansborg og mange danske organisationer. Det er ægte demokrati, hvor folkets stemme bliver hørt og respekteret. Lige meget om man var til et ja eller nej, må man være stolt af, at det er demokratiets stemme, som bestemmer.

2015 var også året, hvor verden blev udsat for et stigende antal terrorangreb. I januar blev 13 mennesker dræbt og en række personer såret, da to væbnede personer angreb det franske satiremagasin Charlie Hebdo. I februar blev København ramt, og senest i november blev 130 personer dræbt i Paris. Verden er i krig mod terrorisme og manglende demokrati.

2015 blev året, hvor også markedet gik af lave og bød på historisk lave oliepriser og negative indlånsrenter. Den globale vækst ligger fortsat på et lavt niveau og verdens vækstlokomotiver har sat farten ned. Markedet vil ikke rigtig komme sig over finanskrisen.

Det er kedeligt, at man i forbindelse med klimatopmødet ikke anerkendte behovet for en international klimapolitik for transporterhvervene. Især i betragtning af, at det vil være den mest effektive måde at reducere verdens CO2 -udslip. Vi håber, at 2016 vil være året, hvor politikere internationalt vil ændre på denne forfejlede klimapolitik!

Positiv forventning til 2016
Alligevel går vi ind i 2016 med positiv forventning. Det bliver et hårdt år for mange. Landene omkring os ruster sig til at klare de magre år, så de kan komme ud på den anden side konsoliderede og stærke til at gribe den vækst, som uvægerligt vil komme, også for den maritime sektor.

Ifølge Clarkson Research vil markedet vende og væksten komme langsomt i 2016. Generelt vil flådens vækst ske med samme vækstrater som den økonomiske vækst. På den anden side er verdens flåde historisk stor, og det er derfor vigtigt at anerkende, at der er et stigende behov for at kunne tilbyde sine kunder en konkurrencedygtig servicering af udstyr og komponenter på skibene.

Det maritime marked er på vej gennem en omstilling. Der vil blive brug for øget teknisk servicering af skibene, og den skal de danske værfter og leverandører have mulighed for at byde på. Det skal derfor gøres billigere at tage ud til skibene. At ’servitizere’ produkterne ude i verden vil være til gavn for Det Blå Danmark og ikke mindst vækst og beskæftigelse i Danmark.

Maritim industri fastholder beskæftigelse
Søfartsstyrelsen har netop udgivet en rapport om vækst og beskæftigelse i Det Blå Danmark. Det er værd at hæfte sig ved, at den maritime industri har fastholdt beskæftigelsen med 43.000 medarbejdere og samtidig haft vækst i produktionen og en produktivitetsfaktor på 6,5 procent, hvilket er betragteligt bedre end det øvrige Danmark, som ligger på omkring 1,2 procent, og bidrager med en bruttoværditilvækst på 33 milliarder kroner. Det er derfor værd at styrke den maritime industri. Det kommer retur til Danmark i form af vækst og beskæftigelse.

Ser frem til vækstteam
I Danmark ser vi frem til, at regeringens lovede vækstteam for Det Blå Danmark sættes i gang, og at man får skabt nogle rammebetingelser for erhvervet, som både kan understøtte erhvervet i de kommende år og sikre, at den globale maritime vækst, som vi ved kommer, også vil komme danske maritime virksomheder til gavn.


Foreningen og vores medlemmer vil se frem til dialogen og vil glæde os til at bidrage og spille aktivt med for at få et konstruktivt resultat. Der skal handles nu, så vi ikke sidder med hænderne i skødet, medens landene omkring os styrker deres rammebetingelser for de maritime erhverv.

God jul og godt nytår
Jeg håber, at I alle må få en dejlig jul og godt nytår. Vi vil glæde os til samarbejde med alle om et styrket maritimt Danmark.”

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.25