Goodyear advarer
Goodyear advarer lastbil- og buschauffører om faren ved ikke at bruge korrekte vinterdæk. Både dårligt vejr og de forskellige, europæiske regler for vinterdæk kan stoppe kørslen eller straffe chaufførerne for ikke at overholde loven.
Og definitionen af ”vinterdæk” er ikke den samme for hele Europa.
Harmonisering mangler
Benjamin Willot, marketingdirektør for erhvervsdæk hos Goodyear Europe, Middle East & Africa:
- Alle chauffører er klar over de problemer, som et pludseligt snevejr kan medføre, og generelt har de udstyret deres køretøjer med det nødvendige udstyr. Men et stigende antal europæiske lande kræver, at man bruger vinterdæk til erhvervskøretøjer – ikke kun, når forholdene byder det, men også i faste tidsrum hvert år. En af de store udfordringer for chaufførerne er den manglende harmonisering i EU af reglerne for vinterdæk til erhvervskørsel. Overholder man ikke reglerne, kan det medføre bøder, eller at køretøjet ikke må køre videre.
Definitionen af vinterdæk til erhvervskøretøjer udvikler sig i hele Europa. M+S-mærket (ses også som MS, M&S, M-S), der står for ”mudder og sne”, har hidtil understøttet de nationale regler om vinterdæk.
Nyt EU-symbol
Men sidst i 2012 introducerede EU endnu et nyt vinterdæksymbol: 3PMSF (3-Peak-Mountain-Snow-Flake)-mærket. Det nye symbol kan kun anvendes lovligt, hvis dækket opfylder et mindstekrav om kørsel i sne. Erhvervsdæk, der består den standardiserede prøve og er udstyret med 3PMSF-mærket, er officielt ”snedæk til brug i ekstreme sneforhold”. Men 3PMSF-symbolet udelukker ikke brugen af M+S-mærket eller erstatter brugen af dette i lovgivningen om vinterdæk til lastbiler i Europa. Begge mærker er fortsat gyldige, og de specifikke vinterdækkrav skal findes i de forskellige landes nationale lovgivning.
Henviser kun til M+S
I Europa er der allerede lande, der har vedtaget eller ændret deres regler for vinterdæk, hvor der henvises til erhvervskøretøjers 3PMSF-mærkede dæk, og stadig accepterer alle M+S-mærkede dæk med eller uden 3PMSF.
Norge, Sverige, Tyrkiet og Rusland anerkender den nye mærkning, hvorimod Østrig, Tyskland, Kroatien og Italien fortsat kun henviser til M+S-mærkning i den nationale lovgivning om vinterdæk. I nogle europæiske lande, eksempelvis Belgien, Danmark, Estland, Finland, Ungarn, Irland, Letland, Litauen, Storbritannien samt Polen, gælder der ingen regler omkring lastbilers brug af vinterdæk.
M+S-symbolet accepteres generelt stadig som definition på vinterdæk til erhvervskøretøjer i europæiske lande, men der gælder ofte andre tillægskrav såsom minimum mønsterdybde i vinterhalvåret.
28 lande med regler
Goodyear Dunlop har identificeret 28 europæiske lande med regler for brug af vinterdæk til erhvervskøretøjer. Nogle steder er kravene lokale, andre steder kræves der under visse omstændigheder vinterdæk på alle veje, og andre steder gælder der obligatoriske regler i en fastsat tidsperiode uanset vejrforholdene. Flådeoperatører bør kontrollere reglerne for de respektive lande, som de kører i.
Uens erhvervsvinterdæk
M+S betyder, at et dæk har bedre vejgreb i sne end et standarddæk. Mærket er ikke knyttet til en standardiseret test. Derimod skal 3PMSF-dæk bestå en ISO-test med strenge regler, som EU definerede i 2012.
I testen sammenlignes vejgrebet med et referencedæks vejgreb på en vej med tætpakket sne. For at bestå testen skal dækket have et vejgreb, der er mindst 25 procent bedre end referencedækkets. Set ud fra kravet om vejgreb i sne er lastbildæk med 3PMSF-symbolet det bedste valg til svære vinterforhold i forhold til dæk, der kun har M+S-mærket.
Hverken M+S- eller 3PMSF-symbolet fortæller alt, hvad du skal vide. Symbolerne viser, at dækkene har bedre vintervejgreb end et normalt dæk, men der er også specifikke vinterdæk på markedet. De specifikke vinterdæk til lastbiler har begge mærker og er specialudviklet til svære vinterforhold.
I år har Goodyear introduceret en helt ny generation af specifikke vinterdæk til lastbiler. ULTRA GRIP MAX-dækkene er specialudviklet til vinterforhold. De giver bedre vejgreb i sne end andre Goodyear-dæk med M+S- eller endda 3PMSF-mærket for derved at sikre, at lastbilerne også kan køre i vintervejr.