23948sdkhjf

Femern-godkendelse i Tyskland ind i ny fase

Venter ingen forsøg på benspænd.

Med afslutningen af høringsmøderne om byggetilladelse til Femern-tunnelen i Tyskland i november, går arbejdet med myndighedsgodkendelsen i Tyskland ind i en ny fase.

Den 10.000 sider lange tyske ansøgning blev afleveret første gang i oktober 2013. Efter høringsmøderne får ansøgningen nu de sidste justeringer, og Femern A/S vil indlevere den endelige ansøgning i starten af det nye år.

Vurderer ændringer

I samarbejde med de tyske myndigheder i Slesvig-Holsten er Femern A/S nu ved at vurdere, hvilke ændringer i ansøgningen, som høringsmøderne reelt medfører.

-Høringsmøderne gik godt. Vores store forarbejde og grundige forberedelser betød, at der ikke var store overraskelser på møderne. Vi har ikke hørt noget, der skulle kunne spænde ben for den endelige myndighedsgodkendelse, siger Claus Dynesen, projektdirektør i Femern A/S.

Relativt få deltog i høringsmøderne i Tyskland selvom der ved den skriftlige høring sidste år kom 3.100 høringssvar. Møderne var domineret af advokater og tilkaldte eksperter for Scandlines og miljøorganisationerne.

Jura frem for miljø

-Høringsmøderne handlede sådan set ikke så meget om miljøspørgsmål. Derimod var der en masse synspunkter om formalia og jura. Det er klart, at Scandlines og miljøorganisationerne er motiveret af andre ting end miljø og tunnelsikkerhed, selv om deres advokater bruger meget tid på at stille spørgsmål om de emner, siger Claus Dynesen.

-Jeg har stor forståelse for, at miljøorganisationer som NABU er interesseret i, hvordan vi bygger, og hvordan vi planlægger miljøarbejdet. Derfor ville vi naturligvis gerne diskutere det med dem, også mellem høringsmøderne. Men det har de ikke ønsket. Jeg kan undre mig over, at NABU har problemer med at diskutere de reelle miljøspørgsmål for et projekt, som blandt andet har til formål at forbedre den europæiske jernbaneinfrastruktur. Det er jo netop en stor miljøgevinst, siger Claus Dynesen.

Ansøgningen om tysk byggetilladelse for Femern-tunnelen er udarbejdet med bistand fra tyske eksperter og jurister som har mange års erfaring med den tyske godkendelsesproces. I forbindelse med myndighedsbehandlingen er alle aspekter af projektet, trafik, økonomi, miljø og teknik blevet grundigt undersøgt og dokumenteret.

Indleverer ansøgning

I starten af det nye år vil Femern A/S indlevere den opdaterede og endelige ansøgning til myndighederne i Slesvig-Holsten. Den opdaterede ansøgning vil også indeholde en konkret beskrivelse af de miljøkompensationer, som Femern A/S foreslår at gennemføre i forbindelse med anlægsarbejdet på tysk side.

I Danmark blev den endelige miljøgodkendelse udsted med anlægsloven, som Folketinget vedtog i april 2015.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062