23948sdkhjf

Handicapvenlig by godt for godstransport

Kan skabe bedre rammer for varelevering.

Københavns Kommune vil nu stifte et ”godsnetværk” for interessenter i godstransport i hovedstaden. Netværket skydes i gang i februar måned næste år – de første tre år som en del af et EU-projekt om transport i byer men med håb om, at netværket er blivende.

Kommunen havde 9. december inviteret interessenterne til en heldagskonference på Københavns Rådhus som introduktion til netværket, og her var teknisk chef John Steinmejer hos Danske Fragtmænd A/S i Taastrup blandt indlægsholderne for at inspirere til, hvad netværket kan beskæftige sig med.

-Hvorfor gør vi ikke byen handicapvenlig? sagde Steinmejer i sin gennemgang af de mange forhindringer i adgangsforholdene både omkring og i de ejendomme, som godstransportørerne leverer til hver eneste dag.

Han sigtede dermed til, at i det omfang, byen er handicapvenlig for handicappede medborgere, så kan godstransporten nyde godt af de samme fordele.

Godstransport med forhindringer

Steinmejer slog fast, at det meste af den transport, som Danske Fragtmænd udfører i hverdagen, kan betegnes som ”kollektiv godstransport”: Man optimerer så vidt muligt op til 100 pct. for at undgå unødig kørsel, der koster penge, men kravene til levering bliver mere og mere individuelle.

Natdistribution, som mange taler om som en løsning på trængselsproblemerne, er ikke så miljøvenlig, som man skulle tro – dels på grund af støjproblematikken, og dels fordi, der automatisk vil være færre aflæsninger pr. bil, forklarede teknikchefen.

Både Danske Fragtmænd og andre indlægsholdere som Schulstad A/S, Arla Foods og Coop var inde på de mange forhindringer en chauffør møder på sin vej til leveringsstedet: Kø på motorveje og omfartsveje, trængsel i de små gader, mange cyklister, vejarbejder, manglende snerydning, tyveri af gods på aflæsningsstedet, P-restriktioner og ustabile belægninger på gågader.

Steinmejer pegede specifikt på fx den manglende fremkommelighed ved, at hastigheden for lastbiler på omfartsvejene i bymæssig bebyggelse er lavere end for de øvrige trafikanter. Det gør det fx umuligt for lastbilerne at følge en ”grøn bølge” gennem signalreguleringerne sammen med personbilerne og koster på både luftforurening, støj og brændstoføkonomi.

Netværket skal have alle med

Et forhold, der gik igen i flere indlæg var manglende synlighed og engagement fra aftagerne – detailhandelen – som også afspejlede sig i de tilstedeværende på konferencen: Meget få deltagere repræsenterede handelsstanden.

Erhvervspolitisk chef i DTL – Danske Vognmænd Ove Holm deltog i konferencen og håber, at et formaliseret netværk får tiltrukket alle interessenterne, så man kan få en kvalificeret drøftelse af problemerne:

-Vi hørte en indlægsholder fra Göteborg, der har været med til at drive et godsnetværk dér gennem 10 år. Netværket havde haft vanskeligt ved at samle fx detailhandel, firmakørende og ejendomsrepræsentanter. Anbefalingerne fra svensk side var klart, at man skal sørge for at få alle med – og så skal man give det tid til at udvikle sig over tid. Jeg synes, at det er et flot initiativ fra Københavns Kommune, og vi skal gøre vores til, at dialogen kommer i gang.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125