Ny indsats mod korruption
Hvem har ansvaret, når et rederi udsættes for krav om bestikkelse? Ny anti-korruptionsklausul i BIMCOs standardkontrakter sikrer, at rederier og lastejere arbejder sammen om at håndtere korruption.
Det kræver en massiv og koordineret indsats, hvis man skal bekæmpe korruption i fx havne og ved maritime anlæg. Den nye anti-korruptionsklausul i standardkontrakterne sikrer, at rederierne orienterer lastejerne, hver gang et skib udsættes for forsøg på afpresning eller korruption. På den måde kan rederi og lastejer arbejde sammen om at løse problemet.
-Det er en milepæl, at anti-korruptionsklausulen nu er blevet vedtaget. Sammen med andre rederier har Clipper gennem flere år deltaget i arbejdet med at få klausulen udarbejdet og vedtaget i BIMCO. Hvis man benytter den nye klausul sikrer man, at det er et fælles anliggende for lastejerne og rederierne at bekæmpe krav om smørepenge og korruption, siger Vice President, Head of Legal Thomas Martinussen, Clipper.
Det er BIMCO, verdens største internationale shipping organisation, der har indført den nye anti-korruptionsklausul. BIMCO har 2.200 medlemmer i cirka 130 lande. Brugen af klausulen er helt frivillig og kan bruges oversalt i verden, fordi den anvender de anti-korruptionslove, som gælder på det sted, hvor skibet befinder sig.
-Danmarks Rederiforening er særdeles tilfreds med den nye klausul fra BIMCO. Vi er stærkt engageret i arbejdet med anti-korruption, ikke mindst via det internationale Maritime Anti-Corruption Network, MACN, hvor Rederiforeningen og en række danske rederier er medlemmer. Klausulen kan udgøre et godt værktøj for rederierne til at modstå krav om bestikkelse, uden at det indebærer høje omkostninger, siger chefkonsulent Jesper Stubkjær, Danmarks Rederiforening. En væsentlig mekanisme i BIMCO’s anti-korruptionsklausul er, at rederiet modtager betaling fra lastejeren, selvom skibet forsinkes pga. et nej til at betale bestikkelse.