Tørlast- og containerrater på dybt vand
Sydbanks nyeste analyse af shippingbranchens udvikling er ikke opmuntrende læsning.
Raterne udvikler sig fortsat nedadgående og efterspørgslen falder ligeledes.
I Tørlast er der et ratefald til bundniveauer igen.
Ratefaldene er fortsat i november, og fragtraterne ligger aktuelt omkring bundrekorderne fra tidligere på året. Den dårlige rateudvikling har ramt skibspriserne, der er faldet med ca. 9 procent inovember.
Sydbanks vurderer, at raterne er dykket overraskende kraftigt og befinder sig aktuelt tæt på de rekordlave niveauer fra tidligere i år. Der forventes stigninger mod slutningen af året og ind i2016, og forventer således ikke en længerevarende tilbagevenden til årets laveste niveauer.
Ordrebogen på nye skibe i tørlast er på et håndterbart niveau, men med udsigt til lav efterspørgselsvækst.
Øget skrotning er et middel
i den nære fremtid ligner øget skrotning en vigtig forudsætning for at forbedre markedsbalancen hurtigere, noterer Sydbank.
Raterne i 2016 bliver bedre end i 2015 – men formentlig kun i korte perioder på decideret værdiskabende niveauer. Selv med de stadig blege markedsudsigter ser vi ikke store fald i skibspriserne fra de allerede bedrøvelige niveauer.
Produkttank viser en uensartet rateudvikling i november.
Fragtraterne er faldet lidt i LR2-segmentet, steget en smule i LR1-segmentet – og har efter en lidt svag start på måneden i MR-segmentet sluttet måneden af med stigninger.
Sydbanks vurderer, at raterne kan stige yderligere på kort sigt. Perioderaterne indikerer, at 2016 også bliver et godt indtjeningsår for produkttankere – men ikke helt så stærkt, som 2015 har været hidtil. Skibspriserne vil med stor sandsynlighed stige yderligere herfra.
Containerraterne nedgang er ikke stoppet endnu.
Spotraterne er faldet med ca. 8 procent i november ift. oktober – afsluttende med en markant stigning i fredags, hvor vi så de første effekter af den nyeste Asien-Europa-rateforhøjelse – og der kan være en yderligere stigning på vej i SCFI-opgørelsen nu på fredag. Skibspriserne er faldet med ca. 4 procent siden seneste udgave af ShippingNyt.
Sydbanks vurderer, at raternes yo-yo-bevægelser med en beskeden – men stadig nedadgående trend – vidner om en fortsat meget dårlig markedsbalance.
Der er stadig behov for flere kapacitetsindskrænkende tiltag, selv om oplægningerne aktuelt er på det højeste niveau siden finanskrisen. Den beherskede og generelt meget kortvarige succes med rateforhøjelserne tager Sydbank endnu ikke som indikator for, at balancen er på vej til at tippe til rederiernes fordel. Banken forventer fragtrater, der er væsentligt højere end de aktuelle bundniveauer i 2016.