Havne kan booste finansloven
-Nu er Finanslov 2016 sat i søen, og transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt lovede på hele tre samråd i Folketinget, at når loven er på plads, vil han hurtigt indkalde Folketingets partier til forhandling om fordeling af de penge, der trods alt er. Så det er nu!,siger direktør Gitte Lillelund Bech, Danske Havne.
På samrådene i Transportudvalget og i Landdistriktsudvalget var alle partierne enige om, at Havnepakke 3 bør gennemføres hurtigt. De 112 mio. kr. er disponeret allerede for to år siden, men er endnu ikke fordelt på konkrete projekter. Det kan gøres nu.
Havnepakke 3 vil give stærkere og mere sikre veje til havnene. Det er vigtigt, for 80 procent af Danmarks udenrigshandel går gennem havnene, og hver fjerde lastbiltur har forbindelse til en havn. Oven i de 112 mio. kr., som staten bør give, er havnekommunerne parat til at lægge ca. 145 mio. kr., og havnene er klar med ca. 50 mio. kr. I alt godt 300 mio.kr. til anlægsopgaver i landdistrikter. De statslige investeringer boostes altså hele tre gange.
-Men der er også andre tiltag, der kan gøre både havne, virksomheder og hele Danmark rigere og bedre, siger Gitte Lillelund Bech.
-Det er positivt, at regeringen i den bebudede vækstplan vil fjerne fx strandbeskyttelseslinjen ved havne, for det er nødvendigt at fjerne unødig regulering og forenkle regler for at sikre danske havne lige konkurrencevilkår i forhold til nabolandene.
-Danske Havne melder flittigt bøvlede og forældede regler ind til ministerierne. Og vi forventer, at administration af de mange regler for beredskab, maritim sikring, transport, miljø, natur og planlægning sætter virksomheder og havne i ”kundens stol”, frem for at administrere i de søjler, ministerierne nu engang er vant til.