Mere banegods på køreplanen
”Godstransporten tilbage på skinnerne” hed den konference, TØF, Transportøkonomisk Forening, og den nystiftede brancheorganisation Dansk Banegods fredag afholdt på Christiansborg.
Dansk Banegods, der blev stiftet i 2014, tæller prominente medlemmer som Dansk Industri, Carlsberg og Vestas. Formålet med organisationen og konferencen er ambitionen om, at der skal mere gods på banen, hvilket blandt andet vil tage pres fra de overbelastede veje og give en miljøgevinst.
Jan Wildau fra Dansk Banegods og DB Schenker Rail fungerede som moderator på konferencen, der med over 100 nysgerrige branchefolk var særdeles velbesøgt. Blandt de mange af dagens oplæg var præsentationer fra vestjyske havne, selvstændige virksomheder og politikere, der alle mere eller mindre havde samme budskab om, at banegodset skal prioriteres i meget højere grad, end det bliver i dag.
- Det er synd og skam, at vi investerer mange millioner i terminaler, som ikke ender med at virke, sagde Jan Wildau og hentydede til terminalerne i Esbjerg og Hirtshals, der mere eller mindre fortsat ligger øde hen, selvom de er klar og funktionsdygtige.
- Jo flere gange vi træder ved siden af på denne måde, jo mindre tillid bliver der til banegodsbranchen, fortsatte Wildau.
Den dominerende konsensus på dagen var, at hvis banegods skal have en fremtid i Danmark, kræver det et meget bedre samarbejde mellem branchens aktører. Derfor var de transportpolitikere, der var mødt op, og heriblandt især transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt, glad for initiativet til Dansk Banegods og konferencen, som han mente var på høje tid.
- Banegods er et overset område, som der sjældent er fokus på. Mit budskab til jer er, at I skal finde ud af, hvad der er jeres udfordringer, og så vil jeg meget gerne mødes med jer, sagde Hans Christian Schmidt og foreslog at danne et såkaldt ”round table” med ministeriet og repræsentanter fra den danske banegodsbranche, hvilket gav anledning til begejstring blandt de mange brancheprofessionelle.
Læs en længere reportage fra konferencen i kommende udgave af Danmarks Transport-Tidende.