Fortsat vækst i international transport
Den internationale vejgodstransport er fortsat i vækst. 5.181 lastbiler i døgnet kørte ind over de danske grænser i tredje kvartal 2015 mod 5.047 i samme kvartal 2014. Det viser vejgodstransportens brancheorganisation ITD’s seneste statistik over grænsetællinger.
Således steg antallet af transporter fra 3. kvartal 2014 til 3. kvartal 2015 med 2,7 procent. ITD er da også optimistisk i forhold til markedets udvikling.
- Vores tællinger viser med al tydelighed, at der fortsat er vækst i godstransporterne over grænsen, og det understøtter dermed det billede, vores medlemmer giver os om, at det går fremad i branchen, siger Jacob Chr. Nielsen, administrerende direktør i ITD.
Stor betydning
Udviklingen understreger også vejgodstransportens betydning for Danmarks vækst og konkurrenceevne. Således viser ITD’s grænsetællinger sammenholdt med tal fra den danske udenrigshandel - det såkaldte kvantumindeks, at vejgodstransporten i høj grad er med til at sikre dansk vækst og eksport.
- Danmarks udenrigshandel har været i fortsat vækst i 2015, og det stemmer meget godt overens med den tendens, vi ser for udviklingen i lastbiltransporter over grænserne. Vi har dermed en god indikation på, at vejgodstransporten spiller en meget vigtig rolle for Danmarks eksport af varer og produkter samt konkurrereevnen, siger Jacob Chr. Nielsen.
International udvikling
Udviklingen i den internationale lastbiltrafik toner også nye vinde for det internationale transportmarked.
ITD’s grænsetællinger viser nemlig, at flere østeuropæiske lastbiler kører over grænsen, og at det især gælder polske lastbiler. Hvor antallet af lastbiler indregistreret i Vesteuropa i de seneste år har ligget på samme niveau, er antallet inden for 3. kvartal faldet markant. Hvorvidt, det er en gennemgående tendens, er ifølge Jacob Chr. Nielsen for tidligt at spå om.
- Det er ikke usædvanligt, at vi ser små forskydninger i, hvem og hvilke lande der kører med godset internationalt. Men vi er selvfølgelig opmærksomme på dette skifte og følger udviklingen tæt, siger Jacob Chr. Nielsen.
Rekutteringsproblemer
Han henviser til, at en del af forklaringen på forskydningen formentlig kan tilskrives rekrutteringsproblemerne på vognmandsmarkedet i Vesteuropa. Danmark er ikke det eneste land, der har vanskeligt ved at skaffe og rekruttere nok kvalificerede chauffører til sektoren, også i Tyskland kæmper man med disse udfordringer.