38 special-vogne til tunnel
Et internationalt konsortium, anført af Alstom, har fået en kontrakt på tilpasning og klargøring af den 21 kilometer lange Crossrail (dobbelttunnel), som man er i færd med at bore under Londons gader.
Blue Water har leveret noget af det udstyr, som skal bruges til projektet.
Blue Water transporterede i alt 38 jernbanevogne, som er en del af et cementtog, der bruges under Crossrail-projektet. 20 vogne blev afhentet i Narbonne i Frankrig og de resterende 18 i Mezy og transporteret på skinner til Eurotunnelen. Efter at have krydset Den Engelske Kanal var udfordringen at flytte vognene fra jernbaneskinner over på specielle nedbyggede trailere i et snævert tidsvindue.
-En af de større udfordringer var at få myndighedernes godkendelse til at krydse Eurotunnelen med det overdimensionerede gods. Der er stramme sikkerhedsforanstaltninger, fordi godset transporteres i tæt trafik, fortæller Cedric Novion, som er projektchef i Blue Water Marseille.
Crossrail-togene forventes at kunne tages i brug i 2018.