Gang i Femern-debatten
Mandag den 9. november tog den tyske høringsmyndighed i Kiel (LBV Kiel) hul på den sidste række af de planlagte høringsmøder i forbindelse med myndighedsbehandlingen af Femern-projektet på den tyske side.
Høringsmøderne begyndte i juli i år med en række møder med deltagelse af alle de tyske myndigheder, som skal godkende eksempelvis miljø, sikkerhed, beredskab, arkæologi mv. Disse møder er nu afsluttet.
Møderne, der foregår i denne uge og frem til slutningen af november, giver privatpersoner, interesseorganisationer og virksomheder lejlighed til at stille spørgsmål til høringsmyndigheden og til Femern A/S om den 10.000 sider lange ansøgning om tilladelse til at bygge Femern-tunnelen.
Det er godkendelsesmyndigheden LBV Kiel, som på basis af al relevant tysk lovgivning, udsteder den endelige tilladelse til byggeriet på tysk grund.
Femern A/S vil være til stede under alle møderne i Kiel sammen med miljøeksperter, ingeniører og jurister for at svare på de mange spørgsmål
-Formålet med møderne er, at de berørte parter og projektets kritikere i området kan komme til orde, og at vi kan præsentere vores gennemarbejdede løsninger, siger Claus Dynesen, projektdirektør i Femern A/S.
På det første møde mandag den 9. november var cirka 150 af de 450 pladser i Halle 400 i Kiel besat.
-Tyskland har et andet og mere tidskrævende godkendelsessystem end man har i Danmark, og det skal vi leve op til og respektere. Det er helt naturligt. Kritikerne skal have svar på deres spørgsmål og bekymringer. Men billedet af en massiv og bredt forankret folkelig modstand mod Femern-projektet i Tyskland har vi ikke set, det synes jeg dagens møde viser meget godt, siger Claus Dynesen.
I forbindelse med myndighedsbehandlingen er alle aspekter af projektet, trafik, økonomi, miljø og teknik blevet grundigt undersøgt og dokumenteret.