23948sdkhjf

Arla kørte med pris for trafiksikkerhed

Røde seler, højresvingsmyter og power-nap.

Mejeriselskabet Arla løb i går af med Sikker Trafik Erhverv-prisen 2015, som Rådet for Sikker Trafik og Forsikring & Pension står bag. I alt 8 virksomheder var nomineret til prisen.

Arla’s distributionsafdeling i Viby er medlem af DTL og har 300 lastbiler på vejene. Årligt kører selskabets 700 chauffører ud fra terminalerne/mejerierne i en lang række af landets byer. I alt kører chaufførerne hos Arla cirka 33 millioner kilometer om året.

Kåringen skete på den årlige trafiksikkerhedskonference, hvor arrangørerne havde sørget for en demonstration af, at virksomheders eget bidrag til at højne trafiksikkerheden på vejene kan spare både samfundet og virksomhederne selv for rigtig mange penge.

Et af indlæggene kom fra Carlsberg Bryggerierne, der blandt andet har taget fat i brug af sele og (mis)brug af håndholdt mobiltelefon blandt lastbilchaufførerne. Carlsberg har indført røde sikkerhedsseler, så det nu er tydeligt for omverdenen, når chaufføren bruger selen. Der er også sørget for bluetooth forbindelse i førerhuset, så chaufføren ikke skal have telefonen i hænderne og kan medbringe sin egen mobiltelefon, der kan kobles på samme net. Det har ført til, at 30 pct. flere chauffører anvender sele end hidtil, og 15 pct. færre chauffører taler i håndholdt mobil.

Myter om højresvingsulykker

Sikker Trafik benyttede sig af konferencen til at slå en pæl igennem nogle af de mange myter om højresvingsulykker. Det er resultatet af et omfattende granskningsarbejde for at få lavet materiale til chaufføruddannelsen om, hvordan man undgår ulykkerne set fra førerhuset.

Blandt andet aflives myten om, at cyklister køres over af baghjulene og at næsten kun kvinder dræbes ved ulykkerne. I øvrigt er 80 pct. af ulykkerne med danske chauffører, hvoraf de fleste er erfarne eller meget erfarne i trafikken. Og så kan spejlene faktisk godt indstilles uden at skulle på testplads eller bruge spejldug.

Materialet til chaufføruddannelsen er ved at blive testet og vil være tilgængeligt i december måned. Det kan også anvendes på efteruddannelsen.

Tag en lur

Et debatpanel diskuterede to overordnede problemstillinger, når en virksomhed skal beskæftige sig med trafiksikkerhed: Må chefen overvåge sine chauffører i trafikken, og hvordan håndterer man træthed hos medarbejderen som en trafiksikkerhedsfaktor?

Mens der var bred enighed i panelet og blandt tilhørerne om, at en overvågning i rimelig grad kan være gavnlig for både ledelse og ansatte – når blot den varsles i tide og implementeres korrekt – så var der mere usikkerhed om praktisk håndtering af træthed. Debatten sporede sig ind på problemet med, at 10-15 pct. af befolkningen – også chauffører – er disponeret for søvn-apnø (stoppet vejrtrækning flere gange under søvn, red.), hvilket giver en elendig søvnkvalitet og kan påvirke trafiksikkerheden.

En søvnforsker i panelet opfordrede alle chauffører til at indbygge et ”power-nap” på op til 20 minutter, når man holder pause. En opfordring, som Sikker Trafik i øvrigt også bruger i sine kampagner.

Et par af konklusionerne på søvn-debatten var, at søvn og træthed bør medtages i efteruddannelsen af chauffører, og at køre- og hviletidsreglerne i øvrigt slet ikke er tilrettelagt i overensstemmelse med den nyeste viden om søvnmønstre og søvnbehov.  

Det andet nominerede medlem af DTL var Fredsø Vognmandsforetning v/Benny Nielsen. Det var anden gang i træk, at virksomheden blev nomineret til trafiksikkerhedsprisen.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078