Bro lukkes næste år
Banedanmark arbejder løbende på at vedligeholde og forny Jernbanebroen over Limfjorden, og i september 2016 udskiftes broens tandhjul og maskineri.
Bjørn Lykke Jensen, projektleder i Banedanmark siger:
-Maskineriet er fra omkring 1930 og er efterhånden ikke stærkt nok til at åbne klappen, når der er stærk vestenvind. Når vi nu skifter maskineriet, vil vindbegrænsningen i praksis være elimineret til gavn for den lokale søfart. Det løbende arbejde med at forny og vedligeholde broen betyder også, at dens levetid forlænges betydeligt.
-I september 2016 udskifter vi de store tandkranse med radius på ca. 5,2 meter, som er grundlaget for at trække klappen op. Samtidigt bliver alt gammel mekanisk styret tandhjulsmaskineri i maskinrum øst og vest erstattet af nye motorer, der er elektronisk styret. Denne udskiftning giver en stærkere motor, og det betyder, at der også skal udføres nogle følgearbejder på selv broklappen.
Arbejdet med at skifte motoren betyder, at broklappen ikke kan åbnes, og derfor har Søfartsstyrelsen givet Banedanmark tilladelse til:
Totalspærring for sejlads gennem Jernbanebroen, som kræver broåbning, i perioden 20. september 2016 til 24. oktober 2016.
Periodisk spærring, primært i nattetimerne, fra 24. oktober 2016 og indtil ultimo november 2016.
Togdriften over broen berøres kun i mindre omfang, men der vil være enkelte spærringer i 3. kvartal 2016. Banedanmark vil senere melde ud om afviklingen af togtrafikken over broen, imens arbejdet udføres.