23948sdkhjf

Husk at skifte dæk

Vinteren rammer også varebiler.

-Om morgen, når jeg kører på arbejde, ser jeg af og til en varebil med bunden i vejret i motorvejsrabatten, og så tænker jeg, at chaufføren var ude på sommerdæk og er blevet overrasket af rimfrosten her i det sene efterår, siger Kenneth Saust, formand for Dækimportørforeningen i Danmark.

Statistikken giver ham ret: Ved seneste januar-dæktælling for varebiler, foretaget af Dækimportørforeningen og Dækbranchen Danmark, kørte 38 % af varebilerne på sommerdæk i januar, selv om vejr- og vejforhold kaldte på M+S-mærkede vinterdæk.

-En varebil har et højt tyngdepunkt og er ofte tungt lastet, så den har slet ikke samme manøvredygtighed på glatte veje som en personbil. Derfor er et godt dækvalg om muligt endnu vigtigere for varebiler, betoner dækimportørernes formand.

Kenneth Saust anbefaler derfor, at man som det optimale skifter dæk to gange om året, og mange flådeejere deler det synspunkt.

Mogens Pedersen er servicekoordinator og bilansvarlig i Eltronic A/S i Hedensted, som har cirka 35 gulpladebiler:

-Vi skifter dæk på dem hvert forår og efterår, og det sker for at kunne køre sikkert. Mange af montørerne står selv for bilerne, og jeg sender en mail om, at nu skifter vi til vinterdæk. Montørerne skal selv aftale tid med vores dækhotel, hvornår det kan passe. Det er vigtigt for os at dækkene er klar, når vi kommer. Det er ikke Formel 1-tempo skift, men næsten. 15 minutter, så er vores folk kørende igen, siger Mogens Petersen.

I Dækimportørforeningen anerkender man, at det for nogle varebiler er bedst at køre året rundt på M+S-dæk med god mønsterdybde, for eksempel hvis man besøger byggepladser, kører på grusveje eller andre steder, hvor der er glat og dårlig friktion.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078