Verdens første Euro 6 hybrid
Med sloganet Take co2ntrol - right here, right Now spiller svenske Scania nu ud med et nyt spændende kort i konkurrencen på verdensmarkedet for lastbiler:
Verdens første Euro 6 hybrid lastbil.
Den nye P320 er udstyret med en 320 hk. stærk forbrændingsmotor, der kører på enten biodiesel eller syntetisk diesel (HVO). Hertil kommer en 170 hk. stærk elmotor, der sætter bilen i stand til at køre 2-3 kilometer med en fart på 50 kilometer i timen alene på elmotoren - og det med fuld last. Særdeles velegnet til nat- og distributionskørsel i byer, hvor støjsvag kørsel er populært, ikke mindst om natten.
Leveres fra 3. kvartal 2016
Den nye hybridmodel er netop præsenteret for verdenspressen ved et pressearrangement på Scanias hovedkvarter ved Södertälje syd for Stockholm. Bilen bliver leveret til kunderne fra 3. kvartal 2016, efter at Scania blandt andet har haft en demobil til at køre rundt i Paris i to år, og den første testtruck blev produceret i 2007.
Bilens ionbatteri lades op via genbrug af bremseenergi - uden ekstern opladning af bilens batteri. Hybridmodellen er 760 kg. tungere end en tilsvarende almindelig lastbil. Af den ekstra vægt udgøres de 225 kg. af det opladelige batteri. Scania oplyser, at den nye model reducerer CO2-udslippet med op til 92 procent i forhold til en konventionel model.
Mere miljøvenlige - her og nu
I Södertälje præsenterede Scania hele paletten af mærkets Euro 6 lastbiler, der allerede nu - via brug af moderne og mere miljøvenlige diesel- og biobrændstoffer - samt den nye hybridmodel - reducerer bilernes CO2-udledning med op til 92 procent.
Scania opfordrer således transportbranchen til at køre langt mere miljøvenligt - her og nu - via investering i nye og mere miljøvenlige biler samt tilsvarende mere miljøvenlige brændstoffer.
Fleet Composer
Et vigtigt værktøj til at overskue de miljømæssige konsekvenser af denne investering er Scanias nye Fleet Composer - et program der beregner de præcise miljømæssige konsekvenser af én eller flere nye biler i den enkelte transportvirksomhed.
Ifølge Scania er der flere skridt på vejen i processen om at opnå bæredygtig transport.
Anton Freiesleben, salgsdirektør i Scania Danmark forklarer:
- Det første er at forsøge at reducere brændstofforbruget, og her er et af de stærkeste tiltag coaching af lastbilchaufførerne (Driver Coaching). Vores køreeksperter holder via en trådløs forbindelse øje med lastbilerne fra vores kontorer og er i løbende direkte dialog med chaufføren og vejleder ham til at køre energirigtigt, for eksempel ved at være forudseende, slippe speederen i god tid og undgå tomgangskørsel. På den måde sparer vi omkring 10-15 procent af brændstofforbruget, hvilket typisk svarer til mellem 20.000 og 40.000 kr. årligt. Samtidig sænker vi CO2-udslippet med tilsvarende 10-15 procent.
Biogas i København og Fredericia
Det næste skridt i processen med at reducere CO2-udslippet er ifølge Anton Freiesleben at gå over til biobrændstoffer. Det er Scania allerede godt i gang med og har f.eks. gasdrevne container- og renovationslastbiler på vejene i blandt andet København og Fredericia.
Biogas har stor medvind og stor politisk interesse i Danmark, og det er det alternative brændstof der er størst fokus på herhjemme. Ved kørsel på biogas kan CO2-udslippet elimineres fuldstændigt, og så har gasbiler desuden den fordel, at de er mærkbart mere lydsvage, hvilket er særligt relevant i forhold til affaldskørsel i byerne. Desuden har Scania motorer til drift på 100 procent bioethanol og 100 procent biodiesel, der typisk reducerer udslippet af CO2 med mellem 60 og 80 procent.
- Vi har bæredygtige løsninger klar alt efter behovet hos den enkelte virksomhed. Vi produktudvikler ud fra sund fornuft og alt efter, hvad der er teknisk muligt, slutter han.