Nu også bio i Euro 6
Efter at HVO nu er blevet certificeret som biobrændstof til vejtrafik, giver Scania tilladelse til, at alle Euro 6-køretøjer fra Scania kan køre på HVO (Hydrogeneret vegetabilsk olie).
Hvis man kører på ren HVO, som kemisk minder om fossil diesel, opnås CO2-reduktion på op til 90 pct. og HVO påvirker hverken køretøjernes egenskaber eller servicebehov.
Tidligere i år godkendte Scania HVO til anvendelse i alle slags Euro 5-køretøjer og til alle driftsprofiler. Med certificeringen kan alle Scania-brugere med et Euro 5 eller 6-køretøj nu anvende HVO.
Interessen er meget stor, og udfordringen består for de fleste i at få adgang til HVO, fordi både produktionen og distributionen på nuværende tidspunkt er begrænset.
- I vores nordiske nabolande er HVO-merprisen lav, men i Danmark forventes HVO at koste ca. fire kroner mere per liter sammenlignet med alm. diesel. Det lyder som en showstopper i Danmark, men fører man omkostningen ud til forbrugerniveau, stiger en typisk supermarkedvare med mindre end 1,5 øre ved kørsel på HVO fra dansk producent/lager til supermarkedhylden. Som samfund har vi dermed råd til at tage brændstoffet i anvendelse, men producenter eller transportør skal se image- og markedsføringsværdien og/eller motivere slutbrugeren til at betale en beskeden merpris for sine varer, fortæller salgsdirektør hos Scania Danmark, Anton Freiesleben.