Tyske myndigheder advarede Danmark
Tyskland har advaret Danmark mod, at det kan tage årevis at godkende et byggeri af Femern-tunnelens størrelse.
Derfor burde det, som danske politikere nu omtaler som ’en forsinkelse’, ikke komme bag på nogen, skriver Ingeniøren.
-Det er overhovedet ikke overraskende. Det er normal procedure, at det tager lang tid at godkende en ansøgning om større projekter i Tyskland, fortæller departementschef Frank Nägele fra trafikministeriet i Slesvig-Holsten, som koordinerer projeket på tysk side.
Selve sagsbehandlingen foregår i et uvildigt team, som ikke må ytre sig offentlig, mens det behandler indsigelser, og som heller ikke sorterer direkte under den politiske administration. Den projektansvarlige i ministeriet er bindeled mellem sagsbehandlingerne og delstatens politiske administration.
-Det kan være, at det er en overraskelse for de danske politikere, at det tager så lang tid, men det er ikke nogen stor overraskelse for os. Det her er meget komplekst, og det er jeg sikker på, at Femern A/S har kendt til, siger Frank Nägele.
-Vi vidste, at der kunne opstå et tidshul nu. Danmark var meget hurtig til at miljøgodkende Femern-tunnelen, men den tyske procedure kan ikke være lige så hurtig, fastslår departementschefen.
Departementschefen kritiserer på ingen måde det materiale, som Femern A/S har afleveret til de tyske myndigheder, og som ifølge statslige tunnelselskab består af over 10.000 sider.
-Femern A/S har udført et godt stykke hårdt arbejde. Der er ingen tvivl om, at det et af de mest undersøgte projekter overhovedet. Men det er ikke alt, der kan forudses, siger han.
I Tyskland er det sædvanligt med mange indsigelser, og Frank Nägele kender ikke til projekter, som ikke er blevet gennemført af den grund.
-Hvis alle dokumenterne er udarbejdet efter alle kunstens regler, kan en retssag måske gøres på et år, men erfaringen fra A20 er, at det tager to år, tilføjer han.
Femern bliver billigere
Et lyspunkt er dog, at det er lykkedes at skære en betydelig del af de ni milliarder kroner af, som de oprindelige bud på byggeriet af Femern-forbindelsen gik over budget.
Det fortæller flere af Folketingets transportordførere efter et møde med Femern A/S i går.
Hverken politikere eller Femern A/S ønsker dog at fortælle, præcist hvordan økonomien i projektet ser ud, fordi forhandlingerne fortsætter indtil maj næste år.
Der skal til maj næste år træffes en endelig beslutning om, hvilke selskaber, der skal have Femern-tjansen.