23948sdkhjf

Europa må finde en løsning

Problemet med blinde passagerer kalder på indsats.

Hver uge lykkes det ifølge det britiske Home Office omkring 10 immigranter at komme til Storbritannien illegalt på lastbiler, og presset har gennem en periode været stigende.

Problemerne har for eksempel også bredt sig til Holland og de havne, der har udskibning mod den engelske kyst. Og de massive flygtningestrømme, der netop nu bevæger sig op igennem Europa, kan betyde, at problematikken kan sprede sig yderligere.

På grund af de umiddelbare udfordringer afholdt det britiske svar på den danske udlændingestyrelse, Home Office, for nylig en konference i Bruxelles, hvor det overordnede fokus var situationen i Calais og indbrud i lastbiler. ITD deltog i konferencen og opfordrer igen til, at der findes en løsning for vejgodserhvervet på problematikken.

- Der er mange omkostninger forbundet med ulovlig indtrængen i lastbiler omkring Calais for de europæiske transportvirksomheder. Det gælder både bøder for blinde passagerer, ødelagt last og ødelagte lastbiler, som følge af at immigranterne bryder ind i bilerne, siger Karen Roiy, EU-ansvarlig i ITD.

ITD kalder til handling, fordi situationen er eskaleret over sommeren, med den effekt at mange transportvirksomheder bliver ufrivilligt inddraget i problematikken med personlige og økonomiske konsekvenser til følge.

Bødeklemme udfordrer branchen

ITD hører fra Home Office, at migranterne bliver stadig mere opfindsomme. De franske og engelske myndigheder har eksempler på, at migranterne skærer sidepresenningerne op, kravler ind og lægger sig på akslerne under bilerne eller imiterer låsene på lastbilerne, som de har brudt op. Home Office opfordrer derfor til, at vognmændene køber gode låse, gerne elektroniske, og at chaufførerne tjekker låsene grundigt, inden de godkender gennemgang af procedurer.

Men transportvirksomhederne føler sig også pressede af de franske og især engelske myndigheders håndtering på området. Lastbilchauffører og vognmænd pålægges bøder fra de engelske myndigheder med 2.000 engelske pund pr. blind passager.

- Vi oplever, at vejgodserhvervet er blevet taget som gidsel i en europæisk problemstilling. På trods af grundige tjek på fransk side, så rammes transportvirksomheden af bøder, hvis der alligevel skulle være blinde passagerer med på vogntoget. Mange virksomheder oplever derfor et stigende økonomisk pres og stressmoment på grund af dette, siger Karen Roiy.

Få manual

ITD har i samarbejde med Home Office allerede udarbejdet en manual, der skal rådgive danske transport- og logistikvirksomheder i de udfordringer, de måtte møde i forbindelse med transporter til England.

Denne bliver løbende opdateret. Home Offices anvisninger siger, at hvis chaufføren følger deres procedurer for at tjekke lasten, herunder udfyldt nødvendige skemaer – og chaufføren er uddannet i at følge procedurer, så bliver virksomheden ikke pålagt en bøde. Det er flere europæiske virksomheder dog uenige i, fordi man ikke mener, de engelske myndigheder efterlever disse retningslinjer.

En af disse virksomheder er den danske transportvirksomhed, Kurt Beier, som er medlem af ITD.

- Kurt Beier har løbende 50 lastbiler, som kører frem og tilbage under Euro-tunnellen. Fra Kurt Beiers side har man afleveret en række bødesager til Home Office for at få et klart svar på, hvorfor de er blevet pålagt bøder, når de mener, at de har overholdt de gældende procedurer på området, siger Karen Roiy.

Foranstaltninger efterspørges

Hun påpeger også, at det er problematisk for chaufførerne, at de skal overholde køre- og hviletidsregler omkring Calais, da der ved stop i dette område er størst risiko for, at der kommer blinde passagerer med om bord.

- Der er behov for, at EU investerer mere i kontrolområderne omkring Calais – herunder skal der skabes flere sikre parkeringsområder. Desuden bør branchen arbejde for, at alle lastbiler i området bliver forseglet eller aflåst, siger Karen Roiy og pointerer, at godt hver tredje lastbil i dag ikke er låst og dermed ødelægger det for resten af branchen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064